5 TIPS NAK SIHAT DAN CERGAS DALAM PANTANG

Saturday, August 19, 2017
Ibu yang baru lepas bersalin memerlukan tenaga yang banyak untuk kekal sihat dan cergas dalam pantang. Ikuti beberapa tips supaya kekal sihat dan cergas dalam pantang :-


1. AMALKAN MAKAN MAKANAN YANG BERKHASIAT

Semasa pantang kita sering mendengar pesanan orang-orang lama tentang menjaga pemakanan. Makan kena makan makanan yang kering-kering seperti nasi dengan ikan kering sahaja supaya badan tidak gemuk. Makan makanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan ibu pantang sembelit. Sembelt ni sangat bahaya dan boleh mengakibatkan penyakit buasir kalau tidak dicegah dari awal. Sebaiknya amalkan makanan yang sihat dalam pantang seperti banyakkan buah-buahan dan sayur-sayuran.

2. MINUM AIR PUTIH SECUKUPNYA

Air sangat penting untuk proses penyembuhan. Air putih sangat bagus untuk memperbanyakkan susu ibu. Seeloknya minumlah air panas atau suam. Elakkan minum ais.


3. MEMAKAI BENGKUNG 

Lepas bersalin memang perlu memakai bengkung supaya dapat mengembalikan tekstur bentuk badan kembali ke asalnya. Bengkung juga membantu dalam mengurangkan nafsu makan.


4. MENGAMALKAN PANTANG LARANG ORANG TUA

Seeloknya mengikut amalan orang-orang tua seperti bertungku untuk mengecutkan rahim. Tidak keluar rumah ketika dalam pantang. Elakkan mengangkat barang berat atau melakukan kerja-kerja yang boleh memudaratkan ketika dalam pantang. Banyakkan rehat supaya dalaman cepat pulih.


5. MENGAMBIL SUPLEMEN

Mengamalkan suplemen yang sesuai untuk ibu berpantang supaya kekal sihat dan cergas dalam pantang. Boleh amalkan SET BERPANTANG SHAKLEE untuk kekal sihat dan cergas dalam pantang. 


Sekiranya ada yang berminat untuk mendapatkan suplemen Shaklee ni bolehlah menghubungi Feni :-

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

#gempakbintang

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.