MASALAH RAMBUT GUGUR TERUK

Monday, November 13, 2017

Masalah rambut gugur teruk sangat membimbangkan terutamanya bagi mereka yang tidak mengenakan tudung bagi wanita. Masalah ini turut di alami oleh golongan lelaki. Faktor umur juga dalah satu punca rambut banyak gugur. Keguguran rambut selalunya berlaku dalam lingkungan umur 30-an. 

Kekurangan zat makanan, kecacatan genetik atau biologi dan kurang mengambil nutrien tertentu boleh menyebabkan keguguran rambut. Mungkin kekurangan yang paling biasa dianggap menyumbang kepada keguguran rambut ialah zat besi. Kekurangan zat besi boleh membawa kepada kekurangan zat besi atau anemia. Ini merupakan satu keadaan yang menyebabkan badan tidak mempunyai cukup sel-sel darah merah. Sel-sel darah merah penting kerana ia membawa oksigen ke hampir setiap sel dalam badan, membantu sel-sel mengekalkan fungsi normal. Kekurangan zat besi dalam nutrien lain seperti vitamin B (khususnya B12) juga dianggap penyumbang kepada keguguran rambut.

Terdapat sebab-sebab lain rambut gugur:

Keguguran rambut yang diwarisi atau kecacatan genetik

Dengan mewarisi keguguran rambut yang terdapat sedikit yang boleh dilakukan untuk mengelakkannya. Penjujukan DNA badan anda akan menentukan keguguran rambut dan tahap anda boleh menderita daripada ia. Kebanyakan keluarga yang mempunyai rambut gugur kerana keadaan genetik yang akan senang melihat sebagai bapa, anak, cucu dan sebagainya akan menunjukkan rambut tanda-tanda kerugian. Ia juga boleh menjejaskan wanita dalam keluarga.


Keadaan perubatan

Keadaan perubatan adalah hanya sebagai banyak sebagai punca rambut gugur. Termasuk keadaan kesihatan: penyakit Tiroid, penyakit autoimun seperti Alopecia areata, jangkitan kulit kepala, gangguan kulit dan keadaan perubatan yang memerlukan ubat-ubatan tertentu.


Faktor-faktor hormon

Masalah hormon yang dikaitkan dengan hormon seks, kehamilan, penamatan kehamilan, menopaus atau bersalin telah menyebabkan keguguran rambut, terlalu.


Penuaan

Penuaan sememangnya menjadi faktor seberapa banyak yang umur mula mengalami keguguran rambut, tetapi bagi sesetengah orang ia dikaitkan dengan penyakit, tekanan atau perubahan hormon yang berlaku kemudian dalam kehidupan.


Tekanan dan penyakit

Apabila berbincang tentang penyakit yang terdapat ubat-ubatan yang membantu dengan kanser, arthritis, jantung masalah, tekanan darah tinggi dan kemurungan yang boleh membawa kepada keguguran rambut. Kerana tekanan boleh menyebabkan kemurungan dan sebab sendiri, keguguran rambut boleh berlaku disebabkan oleh kejutan fizikal atau emosi, seseorang yang menarik pada rambut mereka, berus terlalu banyak, atau berjalan tangan mereka melalui rambut mereka apabila tertekan.


Pemakanan yang kurang baik

Apa yang anda makan sudah tentu boleh menjejaskan rambut anda. Ini dilihat pada kanak-kanak dengan pemakanan yang kurang baik di negara-negara dunia ketiga yang sering mempunyai pertumbuhan rambut yang sangat nipis.

TESTIMONI VIVIX DALAM MEMBANTU MASALAH KEGUGURAN RAMBUT



Promosi belian 2 botol vivix dan nikmati keahlian secara percuma.

Untuk pesanan/maklumat lanjut boleh hubungi Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

Atau


No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.