Vitamin Shaklee dan Penghidap G6PD

Monday, April 23, 2018
Pernah dengar tak G6PD ?

‘GLUCOSE 6 Phosphate Dehydrogenase deficiency’ atau lebih dikenali sebagai G6PD merupakan sejenis enzim genetik yang terdapat di dalam sel darah merah manusia.

Dianggarkan 400 juta penduduk di dunia penghidap G6PD dan lebih kurang 3-5% penduduk Malaysia mempunyai kekurangan ini. Penghidapnya biasanya anak lelaki, kerana ia dikaitkan dengan kromosom X.

Sebenarnya kekurangan enzim ini bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ibubapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalaminya, kerana pada dasarnya ia tidak merbahaya.

Anda hanya perlu berpengetahuan tentang apa yang harus dielakkan agar hemolisis tidak berlaku.

Terdapat beberapa vitamin yang tidak disarankan kepada mereka yang menghidap G6PD atau menyusu bayi yang mempunyai G6PD Deficiency. Elakkan vitamin yang berasaskan herba seperti alfalfa dan berasaskan soya seperti ESP.

Ya, mungkin ada di antara anda yang minum ESP dan tiada masalah dengannya. Alhamdulillah Apa yang boleh dimakan bergantung kepada tahap G6PD Deficiency anda atau bayi. Rujuk doktor anda terlebih dahulu untuk mengetahui tahap kekurangan G6PD yang dialami. Untuk pengetahuan anda, lebih dari 400 jenis mutasi yang berlaku dalam kes G6PD Deficiency ni. Setiap satu jenis mempunyai tindak balas yang berbeza dengan makanan dan ubatan tertentu. Ada yang sensitif dan ada yang kurang. Apa yang saya sarankan hanyalah sebagai langkah berjaga-jaga.

Bagi ibu yang menyusukan anak, saya cadangkan hanya ambil vitamin basic sahaja seperti vitalea, b complex, vitamin C dan ostematrix untuk membantu ibu kekal bertenaga dalam masa yang sama tidak mempengaruhi pengeluaran susu ibu.



Sebelum mengambil sebarang suplemen atau vitamin, sangat penting untuk kita maklumkan kepada penjual mengenai tahap kesihatan kita supaya dapat membantu dalam mendapatkan suplemen yang betul.

Maklumat lanjut berkenaan dengan produk Shaklee boleh hubungi Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.