CONTENT MARKETING VS STORY MARKETING

Friday, July 13, 2018

Wahhh tajuk hari ni. Kemainnn. Macam pakar marketing pulak kan. Macam Kak Feni dulu-dulu la. Masa mula-mula nak cuba buat bisnes online. Selalu pikir tak tahu tak tahu tak tahu. Sampai kena marah sebab alasan tak tahu.

Sekarang ni alhamdulillah KITA BUAT SAMPAI JADI.

Perbezaan antara Content Marketing VS Story Marketing

CONTENT MARKETING

✔ Ianya ditulis menggunakan format yang khusus.
✔ Ada pendahuluan, isi dan penutup.
✔ Di dalam content, ada menjual produk/servis.
✔ Menggunakan bahasa formal (Bahasa Melayu Tinggi).
✔ Bahasa non-fiksyen (berita, fakta, dokumentari).

STORY MARKETING

✔ Susunan cerita PLOT yang bebas tanpa format.
✔ Binaan asa PLOT - SETUP (watak/lokasi/masa) > Konflik > Peleraian.
✔ Tidak menyebut nama produk terlalu kerap, atau tidak menyebut langsung.
✔ Gunakan lenggok bahasa yang pelbagai.
✔ Bahasa fiksyen (novel, drama, televisyen, teater).

Antara dua benda ni, Kak Feni lebih suka guna STORY MARKETING sebab lebih santai dan lebih mesra dengan audience. Ewah. Banyak ilmu marketing yang bersepah di alam maya ni. Cuma kita je nak tak nak tapi seeloknya carilah MENTOR untuk membantu kita dalam mencapai kejayaan.

Bila kita ada mentor ni, kita akan lebih bersemangat untuk terus mencapai apa yang kita impikan. Bukan apa, kalau kita sorang-sorang, cepat down dan tak ada semangat nak teruskan. Bila kita ada mentor ni, dia akan bantu kita. Tak boleh cara ini, dia akan bagi tunjuk ajar cara lain. Mentor ini mestilah dari kalangan orang yang dah berjaya dan lebih berjaya dari kita. InshaAllah dengan izin tuhan, semuanya akan berjalan dengan baik-baik sahaja.

Macam kalau untuk Facebook page yang fokus kepada jual produk boleh je terus guna CONTENT MARKETING. Terus fokus kepada apa yang audience mahukan. Contohnya, bahan-bahan, manfaat dan kebaikan dan untuk siapa yang perlukan produk tersebut. 

Bagi Kak Feni yang banyak guna FB personal, lebik suka guna STORY MARKETING sebab kalau terlalu banyak sangat dok post pasal produk sampai kena repot spam. Menyampah kan ?

Apapun yang kita nak buat semoga terus maju jaya. 

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.