HFMD SEDANG MELANDA NEGARA

Wednesday, July 25, 2018
Hari ni buka group whatsapp dapat terima info tentang virus HFMD yang menyerang kanak-kanak. Kak Feni yang mempunyai dua anak kecil memang risau sangat. Tambah-tambah lagi adik Rayyan tengah selsema sekarang ni.


Selangor mencatatkan kes paling tinggi setakat ni. Kak Feni duduk di Selangor. Dua minggu sudah memang ada rakan sekolah Abang Aus yang dah kena HFMD ni. Jadi ibu dia kuarantin di rumah sehingga anak itu sihat sepenuhnya. Langkah yang sangat-sangat baik dan Kak Feni pun rasa lega sebab kalau ada ibu bapa yang ambil mudah tentang masalah ini. Tak mustahil anak-anak lain pun terkena. Nak-nak pulak yang jenis antibodi lemah. Kak Feni memang risau kalau virus ni merebak dan berjangkit dekat anak-anak lain. 

Ini adalah saranan oleh Kementerian Kesihatan untuk mereka yang terkena HFMD ni.


Baca juga CARA MENCEGAH HFMD.

Di media sosial pun dah ramai ibu bapa yang bercerita dan risaukan anak masing-masing. Bila kena memang susah hati sebab ambil masa yang lama untuk sembuh.


Tahu tak antara sebab yang paling banyak terima kes HFMD ni ialah melalui troli pasaraya. Apa ? Troli ? Ya troli pasaraya yang kita selalu pergi beli barang-barang rumah tu. Di situ banyak terdapat bakteria dan virus HFMD yang mudah berjangkit kepada kanak-kanak. Jadi elakkan anak-anak duduk di dalam troli.


Kak Feni pun dulu tak tahu memang selalu letak anak-anak dalam troli sebab tak larat nak dukung. Sekarang ni bila dah tahu memang sedaya upaya elakkan. Kadang-kadang diorang mengamuk juga mahu naik tapi bila kita explain bahaya banyak kuman. Diorang akan faham.

Sekarang ni kalau pergi mana-mana seeloknya bawa bersama tisu basah atau cecair pencuci tangan sanitizer tu untuk membunuh kuman bakteria.



Bila ada anak kecil ni memang kita kena pantau dan jaga kebersihan sebab mereka bukan tahu apa yang mereka pegang. Kita yang dewasa kena ajari anak-anak tentang kebersihan diri.

Lepas bermain di taman atau padang permainan kena cuci tangan, nak makan kena cuci tangan dan sebagainya.

Sumber infografik : Kementerian Kesihatan Malaysia

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.