Khasiat Asam Gelugur atau Asam Keping

Tuesday, September 11, 2018
Balik kampung raya haji hari tu mek bekalkan banyak asam keping yang dia buat. Sudah tentu prosesnya sangat bersih sebab handmade kan. Dia bagi sikit seorang untuk anak-anak dia. Aku ni yang dulu pun belum habis. Dapat baru pulak. Aku banyak sedekahkan untuk mak mentua dan sahabat di pejabat.

Cuti panjang ni tak tahu nak buat apa. Dok mereput di rumah. Google la nak buat dengan asam keping ni. Rupanya banyak khasiat asam keping ni.

Khasiat Asam Keping :

1. Kempiskan perut.
2. Mengurangkan senggugut.
3. Menurunkan berat badan.
4. Melawaskan pembuangan air besar.
5. Ubat kencing manis.
6. Mencegah penyakit jantung.
7. Anti tumor.
8. Mengurangkan kolesterol jahat.
9. Kulit awet muda.
10. Menurunkan darah tinggi.
Dan banyak lagi.

Aku ni sangat-sangat tertarik dengan yang no 3 tu. Bukan apa, berat badan aku sekarang ni dah sampai 65kg sama macam tengah sarat mengandung. Tunggu masa nak bersalin je. Tak turun-turun, makin naik adalah.



Sejak umur naik 30-an ni, badan memang sihat betul. Nak turun ke angka 5+ kg punya la susah. Jadi aku pun cubalah buat air rebusan asam keping. Kiranya hari ni hari kedua amalkan. Semalam baru start.

Feedback hari kedua ni, memang lawas dan senang membuang dengan bahagia. Semalam aku rebus 5 keping asam keping dalam satu periuk. Secawan minum masa suam. Yang lebihnya sejukkan dan simpan dalam peti.

Malam semalam sebelum tidur dan membuang dengan bahagia. Pagi ni pun membuang jugak. Kalau yang ada masalah untuk membuang  boleh cuba dengan air rebusan asam keping ni.

Khasiat lain yang aku baca setelah menggoogle ialah membantu mengecutkan rahim bagi ibu yang baru lepas bersalin. Kira dalam pantang la. Wahhh memang banyak sangat khasiat asam keping ni.

Ia juga mampu menyekat nafsu makan. Macam aku yang sememangnya kuat makan ni, aku rasa yang ni tak berapa berkesan. Sebab aku ni jenis yang pantang jumpa makanan. Haha.

Asam Gelugur atau nama saintifiknya Garcinia Cambogia.

Apapun ada juga kesan sampingan kalau amalkan asam keping ni. Antaranya ialah pening, mulut kering, kepala pusing, sakit perut dan cirit-birit. Jadi berpada-padalah dalam setiap perkara. Kalau macam serasi boleh je amalkan. Kalau macam memudaratkan diri sendiri lebih baik kita jangan teruskan. Badan masing-masing dan antibodi tak sama.



2 comments:

  1. Selalu klu sebut asam keping dalam masakan je...
    ini boleh buat air rebusan juga ya...
    Tq share :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Rasa airnya terpulang pada diri sendiri. Masamnya boleh tahan.

      Delete

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.