20 JENIS MAKANAN TAMBAH SUSU IBU

Wednesday, October 17, 2018

Berpantang dan menyusukan anak dalam satu masa kadang-kadang membuatkan ibu berasa penat dan letih. Bila penat dan letih, mula timbul stress dengan keadaan semasa. Stress boleh menyebabkan susu badan merudum. Penting untuk ibu menjaga emosi ketika proses menyusu. Antara makanan yang boleh diamalkan untuk tambah susu badan ialah seperti di bawah.

20 makanan tambah susu ibu yang boleh ibu-ibu amalkan bagi tujuan menambah susu ibu.

🌻 Madu



Madu adalah makanan sunnah yang sering diamalkan bukan sahaja para ibu untuk tujuan mendapatkan susu yang banyak. Malah mengamalkan madu juga boleh menguatkan sistem imun badan ibu dan bayi. Selain menambahkan susu badan. Madu juga boleh meningkatkan kecergasan ibu menyusu. Maklum saja ibu menyusu ni perlukan tenaga yang banyak untuk menguruskan bayi yang baru lahir.

🌻 Pegaga


Khasiat pegaga untuk ibu menyusu ialah mengecutkan rahim, menganjalkan kulit, menjadi awet muda, melancar pengeluaran susu badan, membantu mengurangkan berat bdan serta membantu dalam meningkatkan tahap stamina. Mengamalkan pegaga sebagai ulaman sangat baik untuk ibu menyusu.

🌻 Oat



Oat sangat baik untuk ibu menyusu. Ia mengandungi serat yang sangat baik untuk proses menghasilkan susu badan. Ia juga mengenyangkan dan menjadikan ibu semakin sihat dan lebih ramping.

🌻 Halba


Halba sangat bagus ditambah dalam masakan sebgai herba bagi melazatkan lagi masakan. Amalkan minum air halba bagi meningkatkan tahan pengeluaran susu ibu.

🌻 Alfalfa


Yang ini memang terkenal sebagai milk booster. Namun nak dapatkan daun Alfalfa tidak mudah di Malaysia. Alfalfa boleh didapati dalam daun kering atau serbuk. Mengamalkan Alfalfa bukan sahaja memeriahkan susu badan malah rahim juga bertambah baik.

🌻 Habbatusauda


Mengamalkan habatusauda ketika menyusu boleh meningkatkan proses pengeluaran susu ibu. Ibu digalakkan mengambil habatusauda serta minum air kosong secukupnya untuk melancarkan lagi proses menghasilkan susu ibu.

🌻 Kurma


Vitamin D yang terdapat dalam buah kurma mampu menguatkan perkembangan bayi untuk membesar. Ibu menyusu yang keletihan akibat melakukan kerja harian juga akan lebih bertenaga dengan mengamalkan kurma sebagai makanan penggalak susu.

🌻 Delima


Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu.

🌻 Soya


Soya adalah bijian kekacang yang sangat bagus untuk dijadikan sebagai MILK BOOSTER. Pengambilan soya yang sihat seperti ESP SHAKLEE bukan sahaja membantu ibu dalam menambah susu badan malah memberikan tenaga yang berpanjangan. Makanan berasaskan kacang soya seperti air soya, tempe atau tauhu diketahui umum berupaya menambah pengeluaran susu ibu. Walaubagaimanapun, pengambilan susu soya buatan sendiri adalah tidak digalakkan kerana kemungkinan besar anda akan terdedah kepada kesan negatif kacang soya yang tidak diingini.

🌻 Betik


Buah betik memang terkenal sebagai milk booster terbaik. Boleh dimakan terus ataupun dibuat sayur.

🌻 Longan kering


Air rebusan longan membantu dalam meningkatkan penghasilan susu.

🌻 Susu


Susu adalah sumber kalsium terbaik untuk ibu menyusu. Amalkan susu sebagai hidangan harian ibu bagi meningkatkan tenaga dan membantu hasilkan susu badan yang banyak.

🌻 Sayur-sayuran hijau


Amalkan sayuran hijau yang memang terbukti sihat untuk ibu. Bayam, lobak swiss, dan brokoli adalah beberapa jenis sayuran berdaun hijau yang sangat cocok dikonsumsi oleh ibu menyusui. Kandungan vitamin A yang tinggi membuat nutrisi penting bagi ibu dan bayi dapat terpenuhi. Selain itu, sayuran-sayran tersebut juga merupakan sumber kalsium non-susu, juga memiliki kandungan zat besi dan vitamin C yang sangat bermanfaat. Selain itu, sayuran juga mengandung antioksidan yang baik untuk jantung. Lebih dari itu, sayuran hijau adalah sumber makanan rendah kalori.

🌻 Coklat gelap


Coklat gelap atau "dark chocolat" kaya dengan susu dan kurang manisnya berbanding dengan coklat biasa. Rasanya yang sedikit pahit sangat bagus untuk ibu menyusu bagi meningkatkan pengeluaran susu.

🌻 Ikan salmon


Ikan Salmon terkenal dengan kahsiatnya yang tinggi protein. Protein sangat penting dalam pembentukan tisu dan otot yang baru. Ikan salmon mengandung DHA tinggi yang penting dalam pertumbuhan sistem saraf bayi.

🌻 Lobak Putih


Anda boleh parutkan lobak putih tersebut dan direndam di dalam air suam sebelum diminum begitu sahaja. Untuk lebih sedap boleh juga dibuat sup lobak putih. Lebih sedap dan berkhasiat.

🌻 Asparagus


Sayuran ini tidak mengandung kolesterol, rendah lemak dan sodium sehingga sangat bagus untuk kesehatan.

🌻 Badam


Badam sangat bagus untuk memberikan tenaga. Badam yang diambil bersama dengan makanan lain boleh membantu dalam meningkatkan tahap pengeluaran susu. Rasa badam yang lemak-lemak selalu menjadi snek untuk ibu bagi mengurangkan rasa lapar ketika menyusu.

🌻 Pisang


Pisang kaya dengan vitamin. Ia bagus untuk ibu menyusu kerana membantu ibu berasa kenyang berpanjangan.

🌻 Flaxseed


Antara kebaikan luar biasa Flax Seed adalah ia mengandungi Getah Mucilage yang tinggi. Mucilage ialah fiber dalam bentuk gel yang larut air dan kesan yang sangat baik untuk sistem organ gastrointestinal tract. Mucilage ini dapat mengekalkan makanan dalam perut daripada cepat larut ke usus, lalu meningkatkan penyerapan nutrisi. Flax juga sangat tinggi kandungan fiber larut dan tak larut yang turut membantu menyahtoksinkan kolon, mengurangkan berat dan mengurangkan ketagihan gula.

Anda perlu meningkatkan penyusuan secara terus kepada bayi dan melakukan power pumping untuk memperbanyakkan penghasilan susu ibu. Bebaskan fikiran untuk mendapatkan susu yang lebih banyak.

SUPLEMEN SHAKLEE YANG MEMBANTU MENAMBAHKAN SUSU IBU

ESP
Omega Guard
Vitalea
Vitamin C
B-Complex
Ostematrix


Harga untuk set prenatal ini adalah seperti di bawah.



Dapatkan Harga Istimewa SET PRENATAL ini dengan Kak Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.