Elakkan Jerawat Badan Tumbuh Dengan Cara Alami

Tuesday, August 20, 2019


Sejak akhir-akhir ni Kak Feni perasan yang badan ni banyak naik jerawat terutama di bahagian belakang badan. Jadi Kak Feni pun google tentang jerawat dan kenapa ia banyak tumbuh.

Ada banyak faktor yang menjadi punca jerawat, antaranya hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur.

Sesetengah masalah jerawat juga timbul akibat ketegangan dan tekanan emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin akibat penghasilan minyak dan sebum di kulit yang bertambah.

Selain itu, pendedahan kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas turut menyumbang masalah itu.

Walau apa pun punca yang menyebabkan jerawat, apa yang perlu dilakukan adalah mengatasinya daripada terus mengganggu dan membelenggu anda.

Antara Punca Jerawat Badan :

  • Kurang jaga kebersihan badan.
  • Tidak membersihkan diri setelah berpeluh.
  • Memakai baju yang ketat.
  • Sembelit.
  • Stress.
  • Sabun yang tidak sesuai.
  • Genetik.
  • Diet.
  • Kesan ubat-ubatan.
Amalkan cara berikut untuk mengatasi masalah jerawat badan tumbuh :

1. Minum Air Kosong




Umum memang tahu tentang manfaat air kosong untuk kesihatan tubuh badan. Salah satu faktor jerawat muncul adalah kerana badan kekurangan air atau cairan untuk kulit. Dengan mengamalkan air putih secara konsisten menjadikan darah bersih dan kotoran dalam darah dapat disingkirkan secara semulajadi.

2. Kerap Mandi


Kulit yang kotor penuh dengan debu boleh menyebabkan liang pori tersumbat dan mengakibatkan jerawat. Mandi dapat membersihkan kotoran. Mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari dapat mengekalkan kebersihan dan kesegaran kulit.

3. Elakkan menggosok dengan kuat



Elakkan menggosok badan dengan kuat ketika mandi. Sabun antiseptik juga perlu dikurangkan untuk mengelakkan keradangan pada kulit dan menjadikan lebih mudah jerawat tumbuh.

4. Ambil Ubat-ubatan yang Sesuai




Sebaiknya berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan nasihat bagi kesihatan. Ambil ubat-ubat yang disyorkan oleh doktor dan jangan mengambil sebarang ubat tanpa nasihat doktor.

5. Tukar Baju


Yang ni amat penting. Jangan malas tukar baju. Setelah melakukan aktiviti luar rumah sepanjang hari, tukar pakaian. Penggunaan minyak wangi, kosmetik dan pakaian yang ketat boleh menutup liang minyak yang memberi masalah jerawat pada kulit.

6. Pilih Fabrik Yang Menyerap Peluh


Pemilihan fabrik yang menyerap peluh sangat penting untuk memberikan ruang pernafasan kepada baju.

7. Jaga Pemakanan


Amalkan makanan dan cara pemakanan yang sihat. Makanan yang berminyak boleh menyebabkan kulit menjadi kusam dan berjerawat.

8. Gaya Hidup


Amalkan gaya hidup yang sihat. Jaga kebersihan badan dan tempat tinggal. Persekitaran yang bersih membantu dalam meningkatkan kualiti kehidupan.

9. Kawal Emosi 


Emosi juga memainkan peranan penting. Jerawat akan tumbuh dengan banyaknya bila kita selalu berada dalam keadaan stress dan tertekan. Jaga emosi untuk sentiasa tenang dan hidup lebih bahagia.

10. Bersihkan Diri Sebelum Tidur


Tidur dalam keadaan bersih dan selesa dapat menghasilkan tidur dan rehat yang berkualiti. Bayangkan tidur dalam keadaan berpeluh dan kotor, ia sungguh tidak selesa.

11. Amalkan Suplemen Seperti Alfalfa Complex dan Juga Vitamin C




Alfalfa adalah tumbuhan herba yang sangat bagus untuk detox badan. Pengambilannya secara konsisten boleh mengatasi masalah jerawat. Vitamin C adalah vitamin yang sangat bagus untuk kulit. Membantu dalam mencantikkan kulit. Bagi mereka yang ingin mengurangkan masalah jerawat boleh amalkan suplemen Alfalfa Complex dan Vitamin C.

Jadi untuk dapatkan produk Shaklee boleh hubungi Kak Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com



2 comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.