Endometriosis Bukan Masalah Senggugut

Thursday, April 14, 2016
Tahukah anda kesakitan senggugut yang melampau berulangkali adalah petanda kepada penyakit endometriosis ? Namun endometriosis bukan senggugut. 

Sesetengah wanita yang mengalami kesakitan ketika haid mengganggap itu adalah simptom biasa. Mereka menanganinya dengan makan ubat dan kemudian rasa sakit hilang antara dua hingga lima hari.

Namun tahukah anda kesakitan senggugut yang melampau dan berulang kali adalah petanda kepada penyakit endometriosis? Secara saintifik endemetriosis membawa maksud selaput rahim yang tumbuh di luar rahim seperti usus, pundi kencing, salur kencing, tiub fallopian dan bahagian lain diluar kawasan pelvik.





Perlu diketahui bahawa endometriosis bukan senggugut, tetapi senggugut yang teruk merupakan simptom endometriosis. Ia masalah yang kerap berlaku dan dua pertiga berpunca daripada ketidaksuburan wanita.

Endometriosis ialah gangguan bergantung setrogen yang boleh mengakibatkan morbiditi yang tinggi termasuk sakit pelvis, pembedahan berulang kali dan kemandulan. Penyakit ini berlaku apabila tisu yang biasanya melapisi bahagian dalam rahim atau dikenali sebagai endometrium tumbuh diluar rahim terutama di sekitar kawasan pelvis, usus dan dalam keadaan yang jarang berlaku dalam perut atau paru-paru.

Sukar untuk menentukan keterukan penyakit ini kerana setiap wanita adalah unik. Menurut masyarakat Amerika Perubatan Reproduktif 2001, terdapat empat peringkat. Peringkat pertama minimal implan cetek, kedua lebih mild implan dangkal (< 5 cm), ketiga sederhana iaitu pelbagai implan cetek dan invansif dan keempat teruk.

Punca penyakit ini tidak dapat ditentukan. Pakar mempercayai bahawa sel-sel tertentu dari lapisan rahim mungkin boleh melimpah ke belakang di sepanjang tiub fallapio semasa tempoh. Sel-sel ini kemudian menjadi pekat dan berdarah dengan setiap kitaran haid. Keadaan ini boleh berkembang menjadi tisu parut dan mengikat organ bersama-sama.

Walaupun penyakit ini tiada penawar. Pelbagai rawatan hormon boleh menyimpan gejala yang berkaitan dengan endometriosis tetapi pembedahan boleh berkesan untuk penyingkiran luka-luka tetapi bergantung kepada kemahiran pakar bedah.

Wanita dengan endometriosis dinasihatkan untuk  makan makanan organik, mengekalkan diet yang  sihat dan bersenam secara teratur. Namun ini tidak menjelaskan mengapa wanita yang sihat mempunyai endometriosis.

Di Malaysia tiada maklumat statistik diketahui tetapi mengikut statistik di seluruh dunia daripada Kementerian Sains Reproduktif (2009), endometriosis memberi kesan kira-kira satu dalam 10 wanita semasa tahun reproduktif mereka yang berumur 49 tahun, yang kira-kira 176 juta wanita di dunia yang terlibat.

Walaupun jumpalh wanita yang mengalami penyakit ini meningkat setiap tahun di Malaysia, wanita masih perlu menghadapi dan meneruskan kehidupan seharian mereka seperti biasa. 

Masalahnya kesakitan yang sering disalah tafsir sebagai tempoh kesakitan haid. Kebanyakan wanita muda dan penduduk umum perlu dididik tentang perkara normal atau tidak berkaitan dengan kesihatan haid.

Jika kesakitan menghalang seorang wanita daripada pergi sekolah atau universiti atau wanita menjadi produktif di tempat kerja, ini tidak normal dan memerlukan rawatan.

Dalam pada itu ramai wanita yang lewat mendapatkan rawatan. Kelewatan ini disebabkan oleh kekurangan kesedaran mengenai endometriosis, pantang larang sosial yang mengelilingi penyakit dan hakikat bahawa wanita tidak tahu apa yang normal dan apa yang tidak berkaitan dengan kesihatan haid. 

Namun kesedaran boleh diberi kepada wanita di sekolah-sekolah dan universiti. Risalah mengenai endometriosis perlu diedarkan dan rawatan untuk endometriosis perlu khusus serta akses kepada rawatan ini disediakan kepada semua orang yang memerlukannya.



1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.