7 PANDUAN UNTUK MEMILIH SUPLEMEN SOYA

Tuesday, June 21, 2016
Protin adalah makanan yang sangat penting untuk badan kita. Tubuh badan kita terdiri daripada protin seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibodi, enzim, hormon, hemaglobin dan sel-sel. Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60trilion) yang membentuk tubuh badan, semuanya bergantung kepada protin untuk menjalankan fungsinya seperti membina sel-sel yang baru, menggantikan tisu-tisu badan yang lama atau tua dengan tisu-tisu yang baru. Ia juga untuk menggantikan tisu yang rosak atau cedera dengan tisu yang baru.

7 PANDUAN UNTUK MEMILIH SUPLEMEN SOYA

Kacang soya itu mesti tumbuh dan membesar secara organik

Kacang soya perlu ditanam secara organik kerana kajian menunjukkan penanaman secara kimia iaitu bukan organik akan menyebabkan nutrisi makanan akan berkurangan. Dari segi kajian sudah ada bukti hubungkait antara kanser dan nitrates. Jadi sangat penting pesticides, fungicides, dan herbicides tidak digunakan di sepanjang proses pembesaran kacang soya.

Kacang soy itu mestilah NON-GMO (tidak dihasilkan secara genetik)

Kacang soya yang dihasilkan secara genetik lebih murah harganya kerana kurang vitamin sintetik dan vitamin asli. Kebanyakan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos dan semestinya menggunakan soya yang digenetikkan.


Kacang soya itu perlu mengandungi 9 jenis asid amino perlu

Ini adalah ciri yang sangat penting kerana badan memerlukan kesemua jenis 9 asid amino untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, dan enzim. Jika satu daripada asid amino ini hilang sistem imun akan berkurang 30 peratus dan kebanyakan fungis badan akan berkurangan atau berhenti.

Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air dan bukannya dengan alkohol

Bagi umat Islam, alkohol itu haram dan kalau dicuci dengan alkohol ianya akan memusnahkan kendungan isoflavone sehingga 88 peratus. Badan memerlukan isoflavone untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan lain-lain. Isoflavone juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

Bahan anti-thyroid atau anti-growth substance mesti disingkirkan

Soya yang mentah mengandungi 'anti-growth, anti-tyrosine" substance sedangkan kalau kekurangan bahan ini akan menyebabkan tekanan darah rendah, kehangatan badan menurun dan simdrom keradangan kaki.

Proses pembuatan protin soya tanpa pemanasan

Asid amino sangat sensitif dengan suhu yang panas. Kajian menunjukkan  memasak makanan terlalu lama boleh menyebabkan kehilangan asid amino sehingga 50 peratus. 


Soya itu mesti ditambah dengan unsur kalsium

Kajian melaporkan bahawa serbuk soya yang sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Oleh yang demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam protin soya untuk meneutralkan kembali serbuk soya itu. Kebanyakan pengusaha atau pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium dalam produk-produk mereka.




Safeni Feni
SMS | Telegram | Whatsapp: 01115672780
Email: feni8683@gmail.com


No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.