BAHAYA HFDM KEPADA ANAK-ANAK DAN CARA MENCEGAHNYA

Monday, October 30, 2017
Semalam ada kelas bersama Cikgu Neesa. Alhamdulillah diberi pendedahan tentang bahaya penyakit ini. HFMD adalah sejenis penyakit berjangkit yang boleh merebak melalui sentuhan.


HFMD adalah topik paling HOT kalau di taska. Orang kata SERIAU la kalau taska suspect tiga kanak kanak HFMD TASKA akan ditutup selama sepuluh hari bekerja. 

Definisi HFMD? 

Penyakit HFMD disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai enterovirus meliputi Coxsackie Virus A16 (Cox A16) dan Enterovirus 71 (EV 71).

Penularan penyakit/virus HFMD adalah melalui sentuhan langsung dengan : 


* cecair hidung
* air liur
* lepuh (blister) 
* najis kanak-kanak yang dijangkiti 
* sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HFMD

Mereka yang dijangkiti akan menunjukkan satu atau lebih tanda seperti :


* demam, 

* luka (ulcer) di mulut, 

* ruam atau lepuh di tapak tangan dan kaki.

* Ruam dengan vesikel (lepuhan kecil 3 – 7 mm) pada tangan

✅pergelangan tangan, kaki dan kawasan diaper (lampin). 

✅Vesikel lazimnya pada tapak tangan dan tumit kaki dan ia antara ciri-ciri kemunculannya


Nasihat kepada Ibu Bapa / Penjaga


* Ibu bapa / penjaga adalah diminta mendapatkan nasihat daripada doktor secepatnya jika anak mereka mendapat tanda-tanda HFMD. 

* Mereka seharusnya peka kepada sebarang perubahan tingkahlaku anak-anak mereka seperti kerengsaan dan mengantuk. 

* Jika mereka tidak mahu minum atau makan, muntah berterusan, atau mengantuk, ibu bapa / penjaga hendaklah segera membawa anak mereka ke hospital.

*  Elakkan menghantar anak yang mempunyai gejala seperti di atas ke sekolah, pra sekolah atau nurseri. 

* Sapu dan bersihkan hidung serta mulut anak dengan tisu dan buang tisu yang telah digunakan dengan sempurna.

Langkah Pencegahan


💝Pencegahan melibatkan penjagaan kebersihan yang sepenuhnya. 

💝Ahli keluarga dinasihatkan supaya dapat mematuhi amalan kebersihan yang sempurna termasuk kerap mencuci tangan supaya dapat mengawal rebakan jangkitan.

💝Amalkan mencuci tangan secara konsisten menggunakan air bersih dan sabun sebelum menyediakan makanan, selepas keluar tandas, selepas menukar lampin dan mencuci najis.

💝Menutup mulut dan hidung bila batuk dan bersin.

💝Tidak menggalakkan berkongsi pakaian, tuala, perkakas makanan dan minuman serta mainan.

💝Ibu bapa / penjaga hendaklah memastikan diri mereka bersih terlebih dahulu sebelum menguruskan anak atau bayi mereka.

💝Bersihkan mainan, kerusi dan meja yang tercemar dengan air liur anak.

💝Anak-anak hendaklah dijauhkan daripada tempat awam yang sesak (seperti sekolah, pra sekolah, tempat mainan, pasar dan pengangkutan awam) sekiranya mereka mempunyai tanda-tanda HFMD.

Produk Shaklee yang boleh digunakan ialah : 

-----------------------------------
1. Basic H untuk pembersihan. Titiskan beberapa titik Basic H ke dalam air mandian dan siram. Barang-barang mainan juga boleh dicuci dan dibilas dengan Basic H.

2. Nutriferon - Untuk meningkatkan antibodi anak-anak.

3. Meal shake - Membantu dalam memberikan tenaga dan mempercepatkan proses penyembuhan. Boleh dibancuh sebagai minuman penambah tenaga.

4. Vita C chew - Membantu meningkatkan kesihatan kanak-kanak. Menguatkan sistem imun dan membantu dalam mempercepatkan proses penyembuhan.

5. Herbal Blend boleh disapu pada ruam-ruam HFMD. Membantu ruam cepat kering dan mengelakkan kulit berparut.


Jom baca kisah Nurul Husna tentang HFDM.


Bercerita pasal HFMD lagi...
Dulu masa 1st time kakak kena HFMD..
Mula2 ingatkan ruam je...
Tapi bila cek ruam2 tu hanya ada kat tangan, tapak kaki dan dalam mulut..
Terus dapat agak tu adalah HFMD.

Cepat2 pergi klinik untuk dapat diagnos dari doktor..
SAH !!
Memang HFMD..


Banyak jugak la dapat ubat dari doktor..
Termasuk krim..
Masa tu dah jenuh fikir..

Macam mana la nak bagi kakak makan ubat..
Dia dahlah penakut makan ubat..
Dah telan pun dia boleh muntah balik..


So no solution..
Saya terpaksa abaikan ubat2 klinik..
Dan ikhtiar dengan vitamin shaklee sahaja iaitu nutriferon.
Alhamdulillah nutriferon banyak membantu..


Kali ke2 kakak kena masa tu baru balik dari bercuti..
Kalau dah pergi hotel..
Anak2 gerenti nak mandi kolam..


Mula2 nampak bintik2 merah dah stat baik kat kaki..
Badan dia makin lemah macam nak demam.
Cepat2 saya bagi nutriferon..

Bukan tak nak refer doktor..
Dapat ubat nanti memang sah2 dia tak makan..
Alhamdulillah esoknya bangun pagi terus aktif macam biasa..


Produk Shaklee adalah produk makanan tambahan yang semulajadi yang diuji selamat untuk diamalkan. Ia adalah alternatif untuk membantu dalam proses menyembuhkan. Ianya bukan ubat.

Nak cuba produk Shaklee bolehlah menghubungi Feni.

Safeni Feni +601115672780





No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.