RESEPI SAMBAL AYAM PENYET VERSI MAK JEMAH

Friday, February 02, 2018
Hari Rabu kelmarin cuti public holiday. Jadi berpeluang untuk main masak-masak di rumah. Walaupun en hubby kerja, ummi dengan anak-anak nak kena makan jugak untuk isi perut kan. Abang Aus paling suka kalau ummi masak.

Jadi menu ummi hari Rabu tu cincai je. Ayam goreng kunyit, telur dadar dan sambal ayam penyet.







RESEPI SAMBAL AYAM PENYET

Bahan-bahan :-

✿ Biji Cili Api
✿ Cili Merah
✿ Sebiji Bawang Merah besar (kalau suka bawang lebih boleh letak lebih)
✿ Sedikit Belacan
✿ Petis atau otak udang
✿ Garam dan gula secukup rasa

Caranya :-

Goreng bawang, cili dan tomato sehingga lebam-lebam. Jangan garing sangat. Toskan.





Kemudian ambil cabet(lesung batu) untuk kisar atau giling.

Masukkan semua bahan-bahan yang digoreng tadi. Kemudian lenyekkan dengan kayunya. Lenyek sehingga sebati. Agak-agak dah hancur masukkan belacan, petis, garam dan gula secukup rasa.

Resepi ni Feni belajar dengan kawan en hubby. Cabet ni pun dihadiahkan oleh kawan beliau. First time mencuba dan hasilnya "boleh tahan". Cukup kena dengan tekak sendiri. Hehe




Dah siap sambal ayam penyet Feni untuk percubaan pertama. Makan dengan nasi panas-panas, ayam goreng, taruk kicap sikit dan sambal ayam penyet. Memang boleh meleleh segala air mata, air hidung dan juga air peluh. 

Yang penting mesti rajin nok masok. Kalau dok gak tak berasap la dapur. Janji perut kenyang alhamdulillah.

Selamat mencuba !

No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.