Sehari Satu Cerita 2

Saturday, February 10, 2018
Berpagian menjemput rezeki. Kadang-kadang kita tak sedar bangun pagi mendatangkan rezeki yang banyak untuk kita. Bayangkan kalau kita bangun lewat dalam pukul 11 atau 12 tengahari. Pergi kedai untuk beli kuih muih di kedai, kebanyakan gerai-gerai nasi lemak, kuih muih dan roti canai dah pun tutup. Kecuali kedai mamak sebab 24jam. Tu pun belum tentu kita dapat makan makanan yang segar. Dapat pun yang dipanaskan kembali yang lama.

Jadi bangun pagi sangat digalakkan oleh agama. Menjemput rezeki dengan bangun awal, solat subuh serta melalukan amalan-amalan sunat seperti solat sunat dhuha sangat digalakkan. Mengaji paling kurang 2 muka surat sehari. InshaAllah hari akan berlangsung dengan tenang.

Kita ni kadang-kadang lupa dengan nikmat yang Allah bagi sebab mengejar apa yang kita tiada. Memanglah kita disarankan untuk mencapai kejayaan tapi janganlah sampai mengabaikan tanggungjawab kepada keluarga pula. Anak-anak adalah sumber rezeki juga. Kita sebagai ibu bapa perlu ambil waktu untuk bersama anak-anak. Masa yang berkualiti dengan anak-anak membantu mereka dalam perkembangan minda serta sosial mereka.

Zaman sekarang ni memang mencabar. Dulu pun mencabar juga tapi sekarang lagi dasyat cabarannya. Dengan pengaruh rakan-rakan, media sosial dan sebagainya. Dahlah sekarang ni budak kecil dah pandai ada gadjet sendiri. Ini termasuklah anak Feni sendiri tapi dihadkan penggunaannya. Kena pantau selalu.

Benda macam ni ada kala kita boleh halang. Ada yang kita tak boleh halang. Kena minta bantuan orang sekeliling. Contohnya, masa Feni dan suami di tempat kerja, kena minta bantuan ibu mertua untuk pantau dia dalam menggunakan tablet. Tujuan utama beli tablet untuk anak adalah memudahkan dia belajar. Sekarang kan senang dengan adanya lagu-lagu untuk menyanyi sambil belajar.

No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.