Sehari Satu Cerita 6

Wednesday, February 14, 2018
Bila perasaan malas menjelma. Malas betul nak buat. Rasa nak bermalas-malasan saja. Nak duduk saja tanpa buat apa-apa. Mengenangkan ada anak-anak yang perlu diisi perutnya. Kena kuatkan semangat.

Hari ni, ummi dan abang cuti. Jadi kami anak beranak lepak di rumah saja. Pagi-pagi dah siapkan air teh untuk sarapan. Abah belikan kuih dan roti untuk hidangan pagi. Kenyang sudah kami anak beranak. Asal perut tak lapar alhamdulillah.

Untuk tengahari, ummi masak nasi dengan telur dadar dan celur sayur je. Anak-anak nak makan telur dadar dengan kicap. Ummi tanya cukup ke makan tu, alhamdulillah anak-anak tak kisah. Abang Aus makan paling banyak sebab dia memang suka telur dadar dengan kicap.

Teringat ummi masa kecil, makan nasi telur mata dengan kicap. Telur kuning cicah kicap, ya Allah sungguh nikmat. Membesar dalam keluarga yang serba kekurangan menyebabkan kami adik beradik sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi. Dulu kalau dapat makan ayam tu, rasa macam nikmat sangat dah. Rasa macam orang kaya.

KFC masa dulu punya susah nak dapat. Kalau nak makan ayam KFC tunggu orang sembelih ayam, beli tepung goreng ayam adabi dan buat sendiri. Itulah ayam KFC kami yang paling sedap. Nak makan di luar jauh sekali.

Anak-anak sekarang, alhamdulillah hidup mereka lebih baik dan sangat beruntung. Nak makan senang. Abang Aus kalau rasa nak makan roti canai, terus ajak lepak mamak. Nak minum air jus pun boleh pergi kedai. Zaman kita dulu nak lepak mamak pun tak pandai.

Belanja makan sehari pun cukup-cukup untuk tambang pergi dan balik sekolah je. Kecil lagi dah pergi balik sekolah sendiri. Anak sekarang, ada bas atau van yang hantar dan ambil. Ummi dulu jalan kaki je. Dekat pukul 2 atau 3 baru sampai rumah. Jalan pulak ikut semak tapi alhamdulillah selamat. Zaman sekarang agak-agak berani tak bagi anak dara jalan ikut semak? Nauzubillahiminzalik.

Memikirkan zaman dulu dan sekarang memang jauh beza. Zaman ummi dulu mana ada telefon bimbit macam sekarang. Perubahan yang berlaku terlalu pantas. Abang Aus, 3 tahun dah ada tablet. Teknologi untuk pembangunan. Bila kawan-kawan ada, dia pun nak juga.

No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.