6 CARA MELEGAKAN SAKIT KEPALA TANPA UBAT

Friday, August 31, 2018
Pernah tak kena serangan sakit kepala yang teramat sangat sampai ketap gigi ? Kak Feni selalu kena macam ni. Nak-nak pula kalau keadaan cuaca yang sangat panas, maklumlah cuaca di Malaysia ni tak menentu. Kadang-kadang sangat panas dan kadang-kadang hujan di tengahari tak kira waktu. Kak Feni memang tak tahan panas, bila kena panas memang kepala ni macam nak pecah rasanya. Antara cara melegakan sakit kepala tanpa ubat yang penah Kak Feni cuba dan buat memang berkesan untuk Kak Feni ialah :-

1. Minum Air Berkarbonat

Antara minuman berkarbonat yang serasi dengan Kak Feni ialah air 100plus. Kadang-kadang panas ni buat sakit kepala disebabkan angin naik ke kepala. Bila minum air berkarbonat atau air gas ni. Secara tak langsung dia membantu dalam mengeluarkan angin jahat dalam badan. Bila angin dah keluar, kepala pun semakin kurang sakit kepala. Namun harus diingatkan jangan selalu mengambil minuman bergas ini kerana kandungan gulanya sangat tinggi. Sekali sekala bila perlu bolehlah.

2. Banyakkan Minum Air Kosong

Bila sakit kepala, banyakkan minum air kosong/suam untuk membantu dalam melancarkan pengaliran darah. Air kan membantu dalam mencairkan darah. Darah pun dalam bentuk cecair jadi memang memerlukan air yang secukupnya untuk berfungsi dengan baik.

3. Sejukkan Badan Dengan Berada di Tempat Yang Selesa

Berada di tengah panas lagi memburukkan keadaan. Jadi cari tempat yang lebih selesa seperti ke tempat yang ada penghawa dingin atau pun ada kipas angin untuk menyejukkan badan. Kalau cuaca panas, cuba elakkan diri dari melakukan aktivti luar rumah. Untuk melegakan sakit kepala boleh juga menggunakan air batu yang di tuam ke kepala bagi melegakan sakit kepala.

4. Amalkan Doa 

Doa untuk menghilangkan sakit kepala.

Kredit to : Blog Ummi Iman

Kena yakin dan percaya dengan kuasa doa. Penyakit itu datang dari Allah dan Dia juga yang Maha menyembuhkan. Jadi dengan mengamalkan ayat-ayat suci al-quran, kita pun semakin dekat dengan tuhan.

5. Minum Air Halia Suam

Yang ni antara paling sedap untuk badan bila terkena serangan sakit kepala. Minum air halia suam. Selain melegakan sakit kepala, ia juga sangat membantu dalam membuang angin dalam badan. Paling senang ambil 3 biji Peppermint Ginger Plus, kemudian di hancurkan dalam air suam kemudian minum. Sangat-sangat membantu dalam mengurangkan dan melegakan sakit kepala.

6. Minum Sedikit Kafein

Tahu tak kopi pun boleh menghilangkan sakit kepala dengan pantas. Ini kerana kafein dalam kopi berupaya untuk membantu melegakan sakit kepala. Jadi ambil sedikit kopi panas bagi melegakan sakit kepala. Harus diingatkan kafein juga boleh memudaratkan kesihatan jika diambil secara banyak dan berterusan. Ini adalah kerana kafein dalam kopi menganggu penyerapan nutrien yang terdapat dalam ubat-ubatan atau suplemen.

Cara ini digunakan untuk mengelakkan dari selalu bergantung kepada ubat-ubatan pil penahan sakit yang bukan selalu boleh amalkan. Kalau nak ambil pun kena dapatkan nasihat dari doktor yang bertauliah dulu. Ubat tahan sakit bukan boleh sebarangan ambil kerana banyak kesan sampingannya.

Apapun sakit kepala ni bukan boleh dibuat main. Kalau berlarutan segeralah berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan selanjutnya. 


4 comments:

  1. memang selama ni minum air gas sebab senang dapat hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann kalau dah keluar tu memang selalunya ais gas jadi rawatannya.

      Delete
  2. Sha selalunya akan duduk bawah pancuran air.. memang lega.. lepas nie boleh cuba tips sis pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa betul tu. Bagus juga tips yang sis bagi tu, air kan penawar. Tq2.

      Delete

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.