CUTI-CUTI MALAYSIA - GUNUNG LANG IPOH PERAK 25/08/2018

Wednesday, August 29, 2018
Hari kedua di Ipoh. Bangun pagi sarapan roti canai. Beli bungkus makan di hotel saja. Bila dah beramai-ramai ni memang kena berjimat cermat lah kan sebab kami bukan orang have-have. Boleh berjalan pun dah seronok sangat.

Nak masuk Lost World Tambun pukul 3.00 petang jadi kami masih mempunyai masa untuk berjalan  di Gunung Lang. Ni pun kali pertama Kak Feni sampai di Gunung Lang ni. Dulu masa duduk di Gerik bertahun-tahun memang tak pernah singgah. Lalu ikut jalan raya je.

Kami sampai di sini dalam pukul 12.30 macam tu. Lepak depan jeti nak ke pulau di sana kena bayar tiket naik bot RM3.00 seorang.

Semuanya 7 dewasa 3 kanak-kanak dan 1 warga emas.

#GunungLang di Ipoh Perak. Naik bot RM3. Kayuh basikal yang 2 orang tu RM15 untuk sejam. Basikal kanak-kanak untuk #AbangAus RM2 sahaja.

Dulu tiap-tiap minggu turun Ipoh. Tak pernah singgah. First time jugak sampai sini. Ikan dia besar-besar. Beli makanan ikan RM2 sepeket. Roti untuk ikan RM1.60 satu plastik.

Anak-anak paling seronok.

Setelah beli tiket kenalah beratur untuk naik bot. Banyak juga bot di sini tapi yang beroperasi hanya satu. Dok pi mai pi mai yang tu je sebab orang tak ramai. Makanya beraturlah kami beramai-ramai.

Nak turun ke jeti kena berhati-hati terutamanya untuk kami yang bawa anak-anak kecil dan juga warga emas. Salah langkah boleh tergolek.

Orang Ipoh yang taktahu nak pergi mana hujung minggu boleh luangkan masa dengan anak-anak di sini. Quality time with family orang kata. Macam kami ni ada rezeki singgah sini memang rasa berbaloi. Entah bila pulak nak sampai tak tahu.

Naik bot ni tak sampai 5 minit dah sampai seberang sana.

Sorilah video cokia dari kak feni yang tak pandai bervideo ni.

Sampai di jeti terus jalan-jalan. Ada banyak juga haiwan yang di bela di sini. Aktiviti kami di sini bagi makan ikan. Makanan ikan boleh dibeli dengan harga RM2 sepeket. Roti pulak RM1.60 sebuku (satu plastik).

Ikan di sini gemuk-gemuk dan segar-segar sebab kenyang diberi makan oleh pengunjung.

Lepas bagi makan ikan kami teruskan dengan berjalan kaki konon nak round-round pulau ni. Sampai tengah jalan kesian dekat TokMek sebab tak larat nak berjalan. Tengah panas pulak tu, makanya kami pun menyewa basikal untuk memudahkan perjalanan kami melawat tempat ni.

Sewa basikal untuk 2 tempat duduk tu RM15/jam. Basikal kanak-kanak untuk Abang Aus RM2/jam. Kami ambil 2 basikal kemudian tambah lagi satu untuk Abang Afan dengan abahnya.

Kami berada di sini tak lama sebab kejar waktu nak masuk Lost Word Of Tambun. Nak tengok show harimau pukul 3.00 petang. Jadi pukul 2.00 kami dah keluar dari tempat ni untuk makan tengahari.

Tunggu giliran untuk naik bot. Bila hujung minggu memang ramai orang datang sini. Jadi jeti memang penuh dengan orang ramai yang ingin mengisi masa bersama keluarga tersayang. Bot sampai terus ambil tempat masing-masing. Kali ni ada safety jacket untuk dipakai. Anak-anak memang teruja. Tak sempat siap pakai dah sampai jeti sebelah sana. Kasi can untuk anak-anak merasa.

Jurugambar terbaik di seantero dunia. Haha

Sebelum bergerak meninggalkan Gunung Lang, Ambil la beberapa photo kenangan sebab tak tahu tahun bila pulak nak sampai sini.

Air terjun ni, ada masa-masa je dia turun tau sebab masa kami mula-mula sampai takde air terjun. Nak balik tu baru mereka pasang. "nice view".

Selepas bergambar, kami bergegas ke Lost World Of Tambun. Dah sampai di sana keluar balik sebab nak makan dulu kenyang-kenyang sebelum bermain sepuasnya di dalam tu. Kalau dah masuk tak boleh keluar. Macam biasa makanan luar tak boleh bawak masuk. Jadi kami ni nak jimat kannnnn. Makan tengahari di luar dulu siap-siap.

Next Kak Feni share cerita di Lost World Of Tambun pulak. Semoga banyaklah masa Kak Feni ni. Amin.

2 comments:

1. bestnya layan gambar kak feni, air terjun tu cantik sangat :D

ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !