LOBAK PUTIH BANYAKKAN SUSU BADAN

Friday, September 14, 2018

Susu badan mula merudum bila kita stress dan letih ketika menyusukan anak. Tambah-tambah lagi baru lepas bersalin. Emosi ibu berpantang ni sememangnya kena jaga betul-betul.

Salah satu penggalak susu terbaik untuk ibu menyusu ialah LOBAK PUTIH. Selalunya dibuat sup lobak putih dengan halia, bawang putih dan juga lada hitam. Dimakan dengan nasi panas-panas memang menyelerakan.

Khasiat lobak putih sebagai penggalak susu :

 Lobak adalah salah satu sayuran akar rendah kalori. Akar segar hanya menghasilkan 16 kalori per 100 gram. Meskipun begitu; Mereka adalah sumber antioksidan, elektrolit, mineral, vitamin, dan serat makanan yang sangat baik.

✿Lobak, seperti sayuran keluarga cruciferous dan Brassica lainnya, mengandung senyawa antioksidan isothiocyanate yang disebut sulforaphane. Kajian menunjukkan bahwa sulforaphane telah terbukti berperan melawan kanser prostat, payudara, kolon dan ovarium akibat penghambatan pertumbuhan sel kansernya, dan efek sitotoksik pada sel kanser.

✿ Lobak segar adalah sumber vitamin C yang baik; berikan sekitar 15 mg atau 25% DRI vitamin C per 100 g. Vitamin-C adalah antioksidan yang larut dalam air yang diperlukan oleh tubuh untuk sintesis kolagen. Ini membantu tubuh manusia melawan radikal bebas berbahaya, pencegahan dari kanser, pembengkakan dan membantu meningkatkan kekebalan tubuh.

✿ Selain itu, lobak mengandung kadar folat, vitamin B-6, riboflavin, thiamin dan mineral seperti besi, magnesium, tembaga dan kalsium.

✿Lobak, mengandung banyak fitokimia seperti indol yang merupakan agen detoksifikasi dan zeaxanthin, lutein, dan beta-karoten, yang merupakan antioksidan flavonoid. Kekuatan antioksidan total mereka, diukur dengan kapasitas absorbans radikal oksigen (nilai ORAC), adalah 1736 μmol TE / 100 g.

Nampak tak banyak sangat khasiat lobak putih ni. Ibu menyusu boleh dapatkan manfaat darinya. Bukan sahaja ibu malah bapa pun boleh tumpang juga sebab ianya boleh membantu mencegah kanser prostat yang selalu dihadapi oleh lelaki.

Petua orang dulu-dulu ada kata yang lobak putih ni sejuk. Tak sesuai untuk ibu berpantang. Namun bagi Kak Feni, terpulang pada pandangan masing-masing. Kalau badan boleh tahan, teruskan. Kalau badan rasa macam sejuk dan memudaratkan kesihatan sendiri lebih baik jangan teruskan. Jumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.

Pengalaman Kak Feni menyusukan anak semasa dalam pantang memang lobak putih ni yang menjadi penggalak susu. Dimasak sup macam yang Kak Feni tulis di atas. Memang sedap sangat. Rasa dia pahit-pahit sikit tapi Kak Feni rasa okey. Lepas makan sup ni, tak sampai dua, tiga jam terus membengkak dan minta untuk di pam. Boleh simpan stok ebm untuk si manja.

Kalau ikut fakta sains moden sekarang ni, memang doktor suruh amalkan lobak putih ni. Kandungan nutrisi dalam lobak putih ni sangat bagus dan sesuai untuk anak yang ada jaundis (penyakit kuning). Penyakit kuning yang akan menyerang produksi sel-sel darah merah dalam tubuh dan lobak putih dapat memperbaiki ketidaknormalan ini dengan oksigen yang dibawa oleh zat – zat yang terdapat di dalam lobak putih. Selain umbinya, daun juga dapat digunakan sebagai obat penyakit kuning ini.

MILKBOOSTER UNTUK IBU MENYUSU

Untuk ibu-ibu yang sedang mencari MILKBOOSTER. Kak Feni nak kongsi satu produk milkbooster yang paling senang dan mudah untuk disediakan iaitu ESP Shaklee.

Apa itu ESP ? 

ESP ialah serbuk soya non-gmo yang sihat dan selamat untuk diamalkan. 



ESP membantu ibu-ibu menyusu supaya kekal cergas sepanjang hari serta membantu dalam menghasilkan susu yang berkualiti untuk anak. Anak kenyang ibu senang dan gembira.

ESP sangat terkenal sebagai MILKBOOSTER terbaik untuk ibu menyusu. Boleh rujuk sini untuk info lanjut KEBAIKAN ESP UNTUK MILKBOOSTER.

Untuk mendapatkan ESP yang super ohsem ni, boleh terus hubungi Kak Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

2 comments:

  1. suka makan raddish ni. rangup jee tapi jarang2 jumpa. masak sendiri tak selalu makan jeruk raddish kat kedai Korea. nummms =D

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.