VITAMIN IBU HAMIL YANG MESTI DIAMALKAN OLEH IBU SEMASA HAMIL

Monday, November 12, 2018
Selain mengamalkan gaya hidup yang sihat. Ibu hamil juga memerlukan vitamin bagi memerlukan keperluan nutrisi bagi ibu dan juga janin yang dikandung oleh ibu hamil.

VITAMIN IBU HAMIL TRIMESTER 1

Untuk trimester pertama iaitu dari bulan pertama hingga bulan ketiga kehamilan. Ibu digalakkan untuk mengamalkan vitamin seperti Vitalea, Vitamin C, ESP dan juga B-complex.


Vitalea adalah multivitamin yang sangat penting untuk ibu hamil. Kebanyakan wanita hamil akan mengalami kekurangan nutrisi diawal kehamilan disebabkan perubahan hormon yang menyebabkan ibu mengalami muntah-muntah dan tidak mempunyai selera untuk makan. Jadi sebaiknya ibu mengambil suplemen Vitalea untuk membantu dalam mengekalkan nutrisi untuk ibu dan juga bayi.

ESP adalah serbuk soya yang dihasilkan daripada soya non-GMO iaitu soya yang tidak diubah genetiknya. Ianya membantu dalam memberikan tenaga berpanjangan untuk ibu. Hilang selera makan boleh menyebabkan ibu kurang bertenaga untuk menjalankan tugas harian. ESP membantu dalam membekalkan tenaga.

Vitamin C ialah vitamin yang sangat-sangat membantu ibu untuk mengurangkan masalah 'morning sickness". Mengurangan perasaan ingin muntah kerana rasanya yang masam boleh mengelakkan loya tekak. Selain itu vitamin C juga membantu dalam mengimunkan ibu dan bayi dari mudah terkena jangkitan seperti selsema, demam dan batuk.

B-Complex sangat penting untuk perkembangan otak bayi. Pengambilan B-complex sebelum dan semasa hamil mengurangkan risiko bayi dilahirkan dengan kecacatan tiub neuron sehingga 70%.


VITAMIN IBU HAMIL TRIMESTER 2 DAN 3



Trimester kedua iaitu bulan keempat hingga bulan keenam kandungan. Ketika ini pertumbuhan bayi sangat pesat. Sistem otot dan tulang rangka terus berkembang. Bulan kelima, tulang rawan perlahan-lahan membentuk tulang. Pada bulan keenam, otak dan paru-paru bayi sedang berkembang dengan pesat. Berat badan bayi akan terus bertambah sehingga lahir.

Trimester Ketiga iaitu 3 bulan terakhir kehamilan. Bulan ketujuh, kelapan dan kesembilan. Berat otak berkembang 400-500% sehingga lahir. Lemaknya semakin bertambah dan kulit menjadi kurang berkedut. Otak semakin berkedut untuk sambungan saraf. Bayi memerlukan bekalan kalsium yang cukup untuk menguatkan dan mengeraskan tulang. Pengerasan tulang rangka berterusan, dan bayi akan melalui banyak perkembangan otak. Bayi masih terus berkembang. Otak membina beribu-ribu sambungan saraf.

Vitamin yang patut diamalkan ialah ESP, Vitalea, B-Complex, Ostematrix, Vitamin C dan juga Omega Guard.

ESP - Protein dalam ESP penting untuk membekalkan kalori tambahan yang diperlukan oleh ibu. Protein untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam kandungan. Pengambilan ESP secara berterusan menjadikan ibu lebih sihat dan betenaga sepanjang kehamilan.

Vitalea - Membekalkan zat besi kerana isipadu darah bertambah 2 kali ganda ketika ini. 1 tablet vitalea bersamaan dengan 40 jenis lauk. Jadi pengambilan vitalea sebagai multivitamin bukan sahaja untuk ibu malah anak yang bakal lahir juga menjadi lebih sihat dan cukup nutrisi.

Ostematrix - Membantu dalam membekalkan kalsium untuk menyokong perkembangan tulang. Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur boleh memperbaiki masalah kebas-kebas, kekejangan dan sakit sendi untuk ibu hamil. Kalsium dan protein untuk perkembangan tulang.


Vitamin C - Membantu untuk penyerapan zat besi, menguatkan sistem imun dan tisu penghubung.  Ibu hamil yang tidak cukup vitamin akan mudah penat. Pengambilan 120mg vitamin C sehari bersamaan 2 tablet sehari sesuai untuk keperluan ibu hamil.

Omega Guard - Membantu dalam perkembangan otak bayi. Omega 3 untuk menyokong perkembangan otak. Lemak sihat untuk menyokong perkembangan otak dan kesihatan kulit. Vitamin C untuk menyokong kesihatan kulit.

B-Complex - Mengelakkan masalah kecacatan tiub neuron. Vitamin B untuk menyokong perkembangan otak. Mengandungi 8 jenis vitamin B yang sangat penting untuk menukarkan makanan yang kita makan kepada tenaga. Asid Folic, B6, dan B12 membantu kesihatan jantung dan saluran darah dengan merendahkan tahap homocysteine dalam darah. Vitamin ini bertindak pada tahap maksima apabila deberikan secara serentak. Namun kebanyakkan ibu-ibu hamil tidak mendapat kelapan-lapan vitamin ini semasa tempoh hamil.

VITAMIN IBU HAMIL

Kebanyakan vitamin yang diamalkan semasa trimester 1 boleh diteruskan sehingga waktu berpantang dan menyusu. Memang sangat berbaloi mengamalkan vitamin Shaklee berbanding dengan jamu yang hanya terhad semasa dalam pantang dan selepas pantang sahaja. Vitamin hanyalah suplemen yang mencukupkan keperluan nutrisi.

Untuk mendapatkan VITAMIN IBU HAMIL ini bolehlah menghubungi Kak Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com


No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.