Aktiviti Menarik Di Pulau Pangkor

Friday, December 07, 2018
Bercuti di Pulau Pangkor adalah satu yang sangat menyeronokkan bagi kami sekeluarga. Alhamdulillah sebab Acik (kakak Kak Feni) duduk di Seri Manjung, jadinya tiap-tiap tahun kami akan ke sana. Destinasi yang kami akan pergi ialah Teluk Batik dan juga Pulau Pangkor.

Anak-anak adalah orang yang paling teruja bila kami bagitahu nak ke rumah Acik. Mereka akan excited sebab boleh pergi Pulau Pangkor. Dulu masa Marina Jetty belum siap kami naik bot di Lumut. Bila Marina Jetty dah siap kami naik bot di Marina Jetty. Perbezaan masa agak ketara bila kita naik bot di Marina Jetty berbanding jeti Lumut. Marina lebih dekat dan siapa yang mabuk laut disarankan untuk naik bot di Marina.

Perjalanan masa berada di atas bot adalah lebih kurang 20 minit.

Selalunya Kak Feni dan family pergi balik hari jer sebab rumah Acik dekat. Bila dapat peluang bermalam di Pulau Pangkor memang best la. Sampai Di jeti Pulau Pangkor. Kita akan di offer untuk sewa motor atau kereta atau pun nak naik teksi sahaja.

Kali pertama Kak Feni pergi dengan Acik, Tokmek, Wawan dan Abang Aus. Kami naik teksi je. Pergi ke Teluk Nipah. Tempat yang sangat menarik untuk beraktivti di tepi pantai. Nak mandi, nak naik bot ronda pulau, nak pergi tempat snorkeling semua ada di sini.

Kali kedua kami pergi ke Pulau Pangkor pada tahun lepas sempena Tahun Baru Cina. PERCUTIAN KE PULAU PANGKOR. Masa ni abah ikut sekali sebab abah tak pernah sampai ke Pulau Pangkor. Kali ni kami sewa motor skuter untuk ronda-ronda pulau. Memang seronok sangat masa tu.

Kali ketiga kami pergi ke Pulau Pangkor pada bulan sudah. Pengalaman yang sangat menarik untuk di kongsi bersama. Kali ni Kak Feni join #teampangkoronline untuk mempromosikan pakej-pakej menarik di Pulau Pangkor.

Kali ni kami pergi atas urusan kerja. Kak Feni bawa anak-anak sekali sebab dah janji lama dengan depa nak bawa pergi Pangkor. Gerak dari rumah pukul 6.00 pagi sebab pagi tu abahnya kena hantar kawan ke KLIA2 nak balik Indonesia.

Anak-anak kami angkut bawa masuk kereta je. Hajatnya nak mandikan di R&R highway masa on the way. Bila sampai di R&R, taknak mandi sebab sejuk. Kami terus je ke Manjung. Singgah di rumah Acik sebab nak minta tolong Acik hantar kami ke jeti. Kami tak parking di jeti Marina.

Kami sampai di Jeti Marina pukul 11.30 pagi. Pergi cari tiket bot ke Pulau Pangkor. Kena naik bot pukul 12.00 tengahari. Anak-anak Kak Feni macam nak balik kampung di Pulau Pangkor jer. Acik kata 'adik dengan abang nak balik kampung ke tak mandi?". Hahaha apa ada hal, janji boleh jalan.

Kami sampai di Pulau Pangkor pukul 12.20 tengahari. Sampai di jeti Pulau Pangkor, kami naik teksi yang yang warna pink tu ke Puteri Bayu Resort. T Lepak situ dan terus Check-In.

Makan tengahari, solat dan berehat. Petang pukul 3.30 petang kami keluar untuk aktiviti snorkeling kerana cuaca yang baik.

Ni adalah kali pertama untuk kami semua pergi snorkeling di pulau. Naik bot ke pulau dan di tinggalkan beberapa jam untuk menyelam dan mandi mandi di sini. Seronok sangat sebab ikan memang datang dekat kita. Kami bernasib baik sebab air laut masa ni jernih sangat. Boleh nampak sampai dasar laut. Kak Feni dengan anak-anak main tepi pulau je sebab risau keselamatan anak-anak. Nasib baik juga abahnya ikut boleh kawal anak-anak. Haha siap beli seluar baru untuk aktiviti ni.

Korang kalau nak berjimat cermat, bawa siap-siap pakaian mandi yang sesuai untuk aktiviti ni. Kalau tak bawa, jangan risau dekat Teluk Nipah tu, bersepah gerai jual pakaian pantai. Pilih je nak macam mana. Janji sediakan duit secukupnya.

Lepas aktiviti snorkeling, kami di bawa melawat pulau. Island hopping dengan bot. Tour guide yang baik akan explain satu-satu tentang pulau yang dia bawa kami tu. Belakang pulau yang kami snorkeling tu ada batu yang berbentuk penyu. Bila pusing ke sebelah satu lagi nampak macam buaya sedang terdampar.

Habis snorkeling di pulau tu, kami di bawa ke beberapa pulau di sekitarnya. Ada satu pulau tu, nampak macam ikan paus yang besar. Di atasnya ada satu pokok renek yang kekal tinggi sampai tu je. Bila kita duduk atas bot, nampak macam ikan paus tengah bersin. Hahaha.

Masa tu juga, bot dimatikan enjin supaya kami dapat tengok ke dasar laut. Dia cakap tengok bawah, nampak yang panjang-panjang tu. Itu timun laut, orang selalu keliru dan tertukar ingat timun laut tu gamat. Depa kutip bawak balik sebab ingat gamat. Di situ, dia pesan kalau tak tahu kena tanya.

Lepas puas ronda dengan bot, kami di bawa ke tepi pantai tempat kami naik bot. Habis aktivti snorkeling dan island hopping. Kami meronda ke tempat bird fidding. Memang syok sangat sebab boleh bagi makan burung. Banyak burung enggang di sini. Yang ni Kak Feni nampak lebih kecil saiznya berbanding yang pernah Kak Feni tengok sebelum ini.

Kami pulang ke hotel selepas aktiviti brid fidding. Mandi dan bersiap untuk solat maghrib. Lepas solat kami berkumpul di kedai tomyam untuk makan malam. Alhamdulillah, kalau di Pangkor, tempat makannya banyak dan harganya sangat berpatutan. Kalau ambil pakej dengan ejen travel, dah tak perlu risau tentang makan sebab dah termasuk dalam pakej. Terpulang pada masing-masing punya poket.

Kalau pergi ikut pakej, aktivitinya memang dah ada dalam pakej. Kita just ikut jer bergantung pada keadaan cuaca tapi takkan tak best kalau ke Pangkor.

Malam lepas makan, kami meneruskan aktiviti kami dengan perbincangan dan cara-cara buat promosi untuk pakej-pakej yang nak di kongsikan dengan orang luar. Kami bermeeting sampai la pukl 12.00 malam. Kak Feni dah tak tahan dah penat sangat, aktiviti dari pagi sampai malam non-stop. Yang si Mary tu, dia personal coaching dengan Fad sampai pukul berapa pagi tak tahu.

Esok paginya, kami bersarapan di cafe sebab include breakfast. Lepas breakfast kami diberi masa untuk rehat sementara. Plannya hari ni, nak melawat pulau. Balik bilik dan rehat. Anak-anak nak mandi kolam. Ummi bawa mandi kolam.

Masa anak-anak tengah mandi, hujan turun dengan lebatnya. Jadinya kami terpaksa melepak di bilik. Pukul 11.00 pagi kami berkumpul di lobby hotel untuk aktiviti seterusnya.

Oleh kerana cuaca tak mengizinkan untuk kami pergi shooting hotel dan resort di Pangkor hari ni. Kami hanya bergambar di sekitar hotel je. Mulanya nak naik motor tapi hujan dan kami tempah teksi untuk ke jeti.

Kami ucapkan terima kasih kepada Nik dari PANGKOR ONLINE yang telah menaja percutian kami semua. Semoga sentiasa diberikan rezeki yang mencurah-curah. Servis yang sangat baik dan siapa yang ingin tempah pakej ke Pangkor boleh hubungi beliau. Kak Feni juga telah sah menjadi ejen Pulau Pangkor. Nak ke sana dan nak tahu tentang pakej menarik boleh terus hubungi Kak Feni.

Klik saja : http://fenitravel.wasap.my .

Kami bertolak balik dari jeti Pulau Pangkor pukul 1.30 tengahari. Sampai di Marina jetty dalam pukul 2.00 petang. Sebelum bertolak balik, kami berphoto dulu di jeti Marina.

Lepas makan, kami bersurai dan balik ke tempat masing-masing. Kak Feni bermalam di rumah Acik dan esoknya baru balik KL. Alhamdulillah untuk percutian kali ni. Next time kalau ada jemputan untuk menaja Kak Feni dan family bercuti, sangat-sangat Kak Feni alu-alukan.

1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !