Bila Abang Aus Taknak Sekolah

Tuesday, January 29, 2019
Alhamdulillah nak meluahkan perasaan lagi. Hari ni Abang Aus buat perangai taknak pergi sekolah agama. Macam-macam ummi dengan abah buat. Tanya kenapa dia tak jawab. Dari semalam lagi dia buat perangai taknak pergi sekolah. 

Ummi rasa sakit kepala sampai stress. Nak buat kerja pun moody jer hari ni. Nasib baik kerja di opis ni tak banyak sangat. 

Semalam birthday Abang Aus yang ke 7 tahun. Ummi dengan abah belikan kereta kontrol sebagai hadiah hari lahir. Beli pun kena beli 2 sebab 2 beradik kan. Kena adil tak boleh beli satu. Nanti adik mengamuk. Beli pun yang mampu je, takdelah sampai ratus-ratus tengok poket ummi dengan abah lah.

Janji hari ni nak pergi sekolah macam biasa. Pagi tadi dia buat hal lagi. Taknak bangun awal. Kata letihlah, penatlah, taknak sekolah lah. Macam-macam alasan. Ummi dengan abah sampai putus angin nak pujuk. Jadi ibu bapa ni memang kena banyak sabarrrrr.

Dah lambat hantar Abang ke sekolah agama. Dia mengamuk-ngamuk taknak masuk kelas. Siap buka kasut lari dengan stoking. Kau rasa ? Makanya kami pun balik rumah opah. Mulanya nak hantar adik pergi sekolah. Yang tu pun ambik kesempatan lah sebab tengok abang tak sekolah. Dia pun penat katanya.

Kami pun hantar ke rumah opah. Apa lagi, membebel la opahnya sebab taknak sekolah. Tokyah pun bising sebab tak sekolah. Dah 2 hari tak pergi sekolah. Ape ke heinye ? Nasib baik sekolah kebangsaan dia nak pergi.

Ummi dengan abah dah 2 hari sampai tempat kerja lambat. Allahuakbar stress rasanya. Selalu tak macam ni. 2 3 hari ni dia buat perangai. Sampai opis ummi terus wasap ustazah bagitahu pasal Abang taknak sekolah. Ustazah bagitahu esok bawa jumpa ustazah di kelas. 

Harapnya esok baik-baik jela. Ummi pun tak tahu apa masalahnya sampai taknak pergi sekolah. Kesian dekat dia lah kalau tak belajar agama. Sekolah agama pun bukan lama. Mula 7.45 hingga 10.50 jer. 3 jam jer belajar. Balik Tokyah yang ambik, bukan naik bas. 

Ya Allah permudahkanlah segala urusan pembelajaran anak ummi. Risau betul bila anak taknak sekolah. Sedih sangat sebab kita ni dahlah tak berapa pandai. Hantar sekolah agama dia pulak taknak sekolah. 


Semoga hal ni cepat-cepat lah selesai. Permudahkanlah ya Allah. Mendidik anak ini perlukan kesabaran. Semoga ummi dengan abah kuat untuk menghadapi dugaan ni.

Ummi sayang abang sampai syurga.

2 comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.