11 NUTRISI PENTING YANG PERLU DIMULAKAN UNTUK MENURUNKAN BERAT BADAN

Monday, February 18, 2019
Pernah cuba untuk turunkan berat tapi tak berhasil hingga rasa putus asa untuk kurus. Bermacam-macam cara dicuba tapi tidak berhasil. Kadang-kadang untuk kurus dan sihat memerlukan motivasi yang tinggi. Nak menahan nafsu makan ni bukan senang. 



Di sini, kita akan menyusun beberapa helah pemakanan yang boleh diamalkan dan disokong oleh sains:

1. MINUM AIR SEBELUM MAKAN


Hanya dengan minum 2 gelas air sejuk sebelum menjamu selera dengan makanan utama dapat membantu mengurangkan berat badan. Pertama, 16 auns aiir boleh meningkatkan metabolisma yang membantu memproses makanan yang dimakan dengan lebih cekap. Kedua, air yang diminum menyebabkan perut mudah berasa kenyang dan menghalang untuk kita makan lebih banyak. Apabila terasa ingin minum minuman panas atau sejuk, ada baiknya cuba campurkan keduanya sekali. Air sejuk menjadikan tubuh lebih segar. Bagi atlit yang selalu berpeluh, air adalah kunci untuk mengelakkan badan terhidrat. Manakala air panas boleh melancarkan perjalanan darah dan proses pencernaan yang baik.

2. MINUM MINUMAN PROTEN SEBAGAI HIDANGAN SNEK

Walaupun ia bukan makanan snek yang paling menyelerakan, serbuk protein menurun dan air soya sebenarnya adalah cara yang baik untuk menghilangkan nafsu dan membina tisu tanpa lemak. Protein membantu mengekalkan badan lebih lama dan otot dapat memanfaatkan protein dengan lebih baik apabila ia datang dalam dos yang lebih kecil sepanjang hari. Kedua-dua faktor membuat serbuk serbuk dan air pilihan yang baik untuk snek tengah hari.

3. MINUM SUP TULANG


Dengan minum sup tulang atau apa-apa sup seperti daging, ayam atau ikan boleh membantu menurunkan berat badan. Penyelidikan menunjukkan memakan sebahagian sup sebelum makan dapat membantu mengurangkan jumlah kalori yang dimakan pada hidangan itu. Kaldu tulang adalah pilihan yang hebat untuk atlet kerana kolagen dalam sup boleh berpotensi membantu dengan kekuatan sendi dan tendon.

4. MULAKAN DENGAN MAKAN TELUR


Telur kuning dan putih adalah senarai makanan yang sihat, dan masa terbaik untuk makan telur adalah waktu pagi semasa sarapan. Orang yang mengambil telur sebagai sarapan sangat bagus kerana protein banyak digunakan sepanjang hari. 

5. TAHU BILA BOLEH AMBIL BUAH-BUAHAN


Kebaikan pisang hijau, kuning atau coklat boleh berubah mengikut warnanya. Sebagai contoh, makan pisang muda yang berwarna hijau bermakna kita mengambil buah yang kurang manisnya. Bila buah-buahan semakin masak ranum, ia akan menjadi semakin manis. Jika kita perlu meningkatkan tenaga sebelum bersenam, pilih buah yang lebih kuning dan jika OK dengan yang berwarna coklat boleh juga. Jika ingin mengambil snek di tengahari, pilih buah yang kurang masak untuk kesan yang lebih sihat dan memberikan banyak serat serta rendah gula.

6. PENYEDIAAN MAKANAN PASTA


Sebab lain ialah penyediaan makanan lebih awal seperti memasak, menyejukkan dan kemudian memanaskan semula pasta menjejaskan tahap kualiti makanan dan juga gula dalam darah. Ini adalah berita baik untuk atlet yang ingin makan lebih banyak karbohidrat tanpa risau tentang peningkatan keinginan makan dan kekurangan tenaga. Proses ini menghasilkan tahan kanji yang cukup untuk mengurangkan insulin sebanyak 50%.

7. CUBA BERPUASA


Melalui 12 hingga 16 jam tanpa makanan dan minuman sebenarnya sangat bagus untuk badan bagi mengawal hormon lapar, gula dalam darah dan merehatkan perut secara semulajadi. Mulakan dengan tidak mengambil makanan sehingga 12 jam. Bergantung kepada jadual aktiviti fizikal kita, itu sudah mencukupi. Rutin harian yang kurang mencabar berfungsi untuk mengehadkan lagi pengambilan hingga 8 jam sehari.Perlu diingatkan bahawa puasa adalah mengenai sekatan masa dan perlu berhati-hati untuk melakukan diet seimbang dalam rutin harian. 

8. GULA-GULA GETAH


Jika terasa ingin mengunyah makanan manis atau sajian kedua bila kita sudah kenyang, cuba kunyah gula-gula getah, gosok gigi atau floss gigi. Jaga kebersihan mulut dan pastikan mulut bersih selepas makan membantu untuk menghilangkan rasa untuk makan.

9. AMBIL GAMBAR

Tabiat mengambil gambar nampak memalukan, namu aktiviti tersebut boleh meningkatkan kebiasaan makanan kita. Dengan mengambil gambar yang banyak dan catik membuatkan kita menghargai makanan dan bukan hanya sekadar untuk makan. Gambar makanan yang terbaik selalunya akan dimuatnaik ke dalam laman sosial kerana warnanya yang menarik. Ini bukan sahaja membantu dalam diet harian kita.

10. GUNAKAN HIDUNG


Gunakan hidung untuk menghidu makanan seperti buah epal dan coklat sebelum menikmatinya. Ambil buah sebelum makan utama boleh menipu otak supaya berasa puas sebelum kita bertambah makan. Ini mungkin kelihatan pelik namun belum cuba belum tahu.

11. PILIH BIRU


Warna biru boleh mengalihkan fokus dari memikirkan tentang makanan. Secara saintifiknya, makan dalam suasana cahaya biru boleh mengurangkan selera makan dengan membuatkan makanan nampak kurang menarik. 

Tahu tak ESP Shaklee adalah salah satu produk protein yang sangat bagus untuk diamalkan bagi tujuan menurunkan berat badan. Pengambilan ESP secara konsisten boleh membantu untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal. 



Boleh ambil ESP sebagai hidangan untuk sarapan pagi kerana ia bukan sahaja membantu perut kenyang malah membekalkan tenaga sepanjang hari. Untuk info lanjut tentang KEBAIKAN ESP, boleh rujuk sini

Jadi untuk dapatkan ESP, bolehlah hubungi Kak Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com


2 comments:

  1. Replies
    1. Ya betul tu. Salah satu penyebab badan naik. Tidur lepas makan. Tq untuk penambahan itu.

      Delete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.