5 Minuman Yang Membantu Dalam Menurunkan Berat Badan

Tuesday, May 21, 2019
Bulan puasa ni adalah bulan yang terbaik untuk menurunkan berat badan. Namun jangan pula makan ikut nafsu bila masa berbuka nanti. Kawal nafsu makan dan juga amalkan gaya hidup sihat untuk dapatkan bentuk badan yang ideal.

Jom kita tengok apakah minuman yang boleh diamalkan untuk membantu dalam menurunakan berat badan :-

1. Air Kosong




Kita semua tahu yang betapa pentingnya minum air yang mencukupi untuk mengembalikan cecair yang hilang melalui pernafasan, senaman dan juga metabolisma. Air kosong adalah penghilang dahaga yang terbaik dan murah. Minum sedikit air ketika berasa lapar dapat mengurangkan nafsu makan yang banyak. Kajian panada tahun 2015 menunjukkan bahawa minum sekurang-kurangnya 2 liter air sebelum makan membantu dalam menurunkan berat badan berbanding mereka yang tidak mengambil air sebelum makan.

2. Teh Hijau




Siapa yang sukakan teh hijau sangat beruntung kerana teh hijau juga membantu dalam menurunkan berat badan. Minum teh hijau yang kerap bukan hanya meningkatkan metabolisma lemak tetapi juga memainkan peranan penting dalam menurunkan berat bdan serta mengawal nafsu makan. Satu kajian dari "Journal of the American College Of Nutrition mendapati bahawa hanya dalam 2 bulan, mereka yang minum teh hijau boleh kehilangan 6 paun lebih banyak berbanding mereka yang minum air kosong. Teh hijau juga kaya dengan antioksidan dan flavonoid yang baik untuk kesihatan menyeluruh. Sebaiknya minum teh hijau yang baru dibancuh tanpa gula dan krimer adalah terbaik.

3. Kopi




Kopi juga sangat bagus untuk menurunkan berat badan. Satu kajian pada tahun 2015 dalam Jurnal Sukan Perubatan dan Kesihatan Fizikal mendapati bahawa para peserta boleh melakukan hampir 20% lebih tekanan kaki dan 12% tekanan pada bangku apabila mereka minum 2-3 cawan kopi sebelum latihan.

Selain itu, kopi juga memberi kesan positif kepada hormon yang membantu memperbaiki gula dalam darah. Mengekalkan gula darah yang stabil sangat penting untuk kesihatan dan kecergasan tubuh. Hormon yang stabil membantu dalam proses mendapatkan berat badan yang ideal.

Harus diingatkan kopi yang diminum hendaklah kopi hitam pekat kurang gula atau tanpa gula dan bukannya yang ditambah perasa dengan susu atau krimer.

4. Kombucha




Minuman ternakan yang enak dan enak ini dibuat dengan menambahkan bakteria yang kaya dengan probiotik kepada teh manis yang ringan. Semakin banyak penyelidikan melihat kesihatan usus dan bagaimana ia berkaitan dengan obesiti dan berat badan, mendapati bahawa berjuta-juta bakteria yang hidup dalam keberanian kita boleh memainkan peranan yang besar dengan mengubah cara kita menyimpan lemak, bagaimana kita mengimbangi gula darah dan bagaimana kita bertindak balas kepada hormon yang membuatkan kita merasa lapar dan penuh. Menguatkan usus kita dengan minuman dan makanan yang merangsang bakteria yang baik boleh menyebabkan kehilangan berat badan lebih mudah daripada yang kita fikirkan mungkin. Kombucha boleh didapati di kebanyakan pasar raya dan terdapat sarat dengan probiotik - hanya pastikan untuk mencari jenama dengan kurang daripada 5 gram gula setiap hidangan.

5. Teh Susu Kunyit




Mengambil segelas teh susu kunyit sebelum tidur membantu dalam mendapatkan tidur yang berkualiti. Tidur adalah penting untuk mengurangkan berat badan yang lebih berkesan. Otak menggunakan kalsium dan tryptophan (kedua-duanya didapati dalam produk tenusu) untuk membuat melatonin dalam tidur.

Kunyit mengandungi komponen yang dipanggil curcumin, yang mungkin mengecilkan saiz sel adiposa dan menghadkan pengumpulan lemak. Curcumin juga merangsang kesan antioksidan, mengurangkan keradangan dan boleh membantu melegakan keresahan. 



4 comments:

  1. air kosong dgn teh hijau tu mmg selalu minum tp yg lain2 xpenah cuba lg

    ReplyDelete
  2. Info menarik :) btw saya follow sini #64

    mind follow back ye if free :)

    http://sayesyadiya.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. Kopi tu antara minuman tenaga sebelum bersenam..byk kalori akn trbakar

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.