Siap Servis Kereta Sebelum Balik Kampung

Wednesday, May 29, 2019
Alhamdulillah tahun ni buat sujud syukur Kak Feni sebab balik Kelantan dulu sebelum balik kampung belah suami. Setelah hampir 9 tahun kahwin. Hahahaha macam tak percaya je nak balik kampung kite. Syukur sangat-sangat.

Persiapan raya Kak Feni macam biasa je. Baju raya kami pakai yang baju kenduri Paksu yang baru berlangsung bulan 3 lepas. Haha jimat kos. Beli baju melayu anak-anak jer. Yang baju jalan-jalan, Angah dia dah beli sepasang seorang. Alhamdulillah.

Hurmm nak balik kampung ni kena lah servis kereta dulu. Memikirkan kos nak balik kampung ni memang sakit kepala tapi takpelah bukan selalu pun. Tarik nafas hembus dan hadap jela kan. Kita rasa kita susah namun ramai lagi orang kat luar sana yang lebih susah dari kita. Selagi ada hayat hidup ni, kita kena tabah menghadapinya.



InshaAllah semuanya akan baik-baik saja. Tawakal saja kepada Allah. Nak balik jauh ni kena utamakan keselamatan. Servis kereta dulu dan buat apa yang patut. Bila dah ada kereta ni kena lah ada modal untuk dia. Bulan ni insurance dan roadtax motor kena renew. Bulan depan kereta pulak. Memang kena kerja keras untuk cover semua ni.



Kak Feni ni bukan tahu sangat pasal kereta ni. Tahu start enjin, tekan minyak dan pulas stering. Hahaha lain-lain hal serahkan pada yang pakar. Kalau dulu sebelum kahwin, memang hantar kedai jela suruh tengok. Sekarang bila dah ada suami ni, 100% ku serahkan semuanya pada beliau. Hahaha (kalau dia choong aku pun, bukan aku tahu).


Jumlah keseluruhan kena semalam ialah RM1,400.00. Kak Feni baru berangan nak beli baju baru sempena raya tahun ni. Terpaksalah ku batalkan hasrat nak beli sebab bajet dah lari. Takpelah janji keselamatan keluarga lebih penting. Baju dan segala benda nafsu ni lain kali pon boleh kalau ada rezeki ke situ. InshaAllah.

Kami akan bertolak balik kampung Ahad ni. Semoga perjalanan balik kampung kami nanti baik-baik saja. Tak sabar nak sampai kampung. Mood raya dah ON di opis ni. Hari-hari pasang lagu raya. Riuh rendah dengan lagu raya. Haiii tak sabarnya.

Untuk yang sama macam Kak Feni. hati-hati di jalan raya. Semoga kita semua selamat sampai ke kampung halaman masing-masing dan selamat kembali ke lubuk rezeki.

5 comments:

  1. Betul..servis kereta atau kenderaan sebelum memulakan perjalanan sangat penting..itu jugalah yang kami buat.

    ReplyDelete
  2. Banyak juga kosnya
    Semoga selamat sepanjang perjalanan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pejam mata dan hadap je lah. Terima kasih untuk doa itu.

      Delete
  3. Keselamatan paling pnting...mg slamat smpai

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.