Apa Yang Harus Ku Syukuri Hari Ini ?

Thursday, June 20, 2019
Photo : Google

Alhamdulillah syukur. Apa lagi yang aku mahu syukuri hari ini ?

Hidup
Sihat
Anak-anak yang baik
Suami yang baik
Sahabat yang baik
Adik beradik yang baik
Bos yang baik
Masih ada kerja tetap
Terima gaji bulanan
Anak-anak sekolah dengan bagus sekali
Dapat beribadat dengan tenang
Boleh menutup aurat dengan bahagia
Rasa selamat


Terlalu banyak perkara yang perlu aku syukuri hari ini. Terlalu banyak sampai tak tertulis oleh jari jemari ini. Tak tercapai dek akal.

Hidup di Malaysia, bumi yang sangat bertuah ni. InshaAllah tidak akan sesukar hidup di dalam negara-negara yang bergolak. Makanya bersyukurlah pada yang Esa.

Kita ni selalu memikirkan yang banyak negatif berbanding yang positif sehinggakan kita jadi malas untuk berusaha. Takpelah dia boleh sebab dia banyak duit. Tapi kita tak tahu pun dia banyak ke tidak duit.

Makanya, bersyukurlah kita seadanya. Hiduplah sebahagia-bahagianya dengan cara kita sendiri. Kita susah, namun masih ada lag orang yang lebih susah di luar sana. Pandanglah semuanya dalam keadaan yang positif, maka hasilnya akan menjadi lebih baik dan indah.

Hidup ini ibarat roda. Kadang-kadang kita di atas dan kadang-kadang kita di bawah. Sentiasa berputar atas ke bawah dan bawah ke atas. Beringat selalu dan sentiasa buat yang terbaik. Jangan buat naya kat orang, inshaAllah hidup akan tenang.

Belajar berkongsi dan menghormati orang lain sebab kita hidup dalam masyarakat. Kena bertolak ansur dalam segala hal. Bercampur dan bergaul dengan orang sekeliling. Jangan sombong dengan nikmat yang Allah bagi. 

Petua hidup tenang.


3 comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.