Amalan Murah Rezeki Yang Kita Boleh Amalkan Untuk Mendapat Keberkatan Dunia dan Akhirat

Friday, July 26, 2019
Cuba perhatikan hidup kita hari ni adakah lebih baik dari semalam atau tidak. Kalau masih belum mendapat apa yang kita mahu. Kita cuba lagi dan lagi. Kunci untuk berjaya adalah tidak mudah berputus asa.

Tahu makna rezeki. Rezeki bukan setakat wang ringgit. Rezeki itu datang dalam pelbagai bentuk. Rumah tangga bahagia, kesihatan yang baik, anak-anak yang sihat dan banyak benda lagi kalau nak senaraikan. Ini semua dinamakan rezeki.

Kita amalkan benda yang baik-baik untuk hasil yang baik-baik. 

Dalam bisnes yang kita buat. Kita bergantung 100% kepada Allah selain berusaha. Kita tak tahu siapa yang akan jadi pelanggan kita. Kita serahkan tawakal kepada Allah.

Kak Feni pernah terdengar satu ceramah tentang rezeki. Tak ingat dah bila. Rezeki itu kalau kita kejar, memang kita akan penat. Sebaiknya kita jemputlah rezeki itu. Ibaratnya kita nak tangkap rama-rama. Kalau kita nak tangkap memang penat sebaiknya kita jemput dia datang. Macam mana kita nak jemput dia datang ?

Caranya dengan tanam pokok-pokok bunga di halaman rumah kita. Kita tanam banyak jenis bunga-bungaan dan tambah hiasan untuk cantikkan halaman rumah kita. Rama-rama suka bunga jadi bila halaman rumah kita ada bunga. Dia sendiri akan datang pada kita. Tak perlu kita kejar lagi rama-rama.

Begitulah ibaratnya juga rezeki kita. Tak perlu kejar. Kita jemputnya datang. Macam mana nak jemput rezeki datang dekat kita ? Kita buat apa yang Allah suka. Allah suka kalau kita sebagai hamba yang meminta-minta dan merayu kepadaNya.

Antara amalan yang boleh diamalkan untuk menjemput rezeki ialah :-

Ada banyak lagi cara yang boleh kita amalkan untuk menjemput rezeki. Cuba satu-satu secara konsisten dan istiqamah setiap hari. InshaAllah kita sendiri akan rasa perubahannya. Yakin dengan janji Allah. Buat apa yang Allah suka. Dia akan bagi apa yang hambaNya perlukan.

Sebarkan kebaikan walau dengan satu ayat.


1 comment:

  1. 11 amalan tu..perlahan-lahan kita penuhi..moga setiasa diberkati.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.