Ragam Anak-Anak Sementara Nak Besar

Wednesday, July 03, 2019
Alhamdulillah hari yang tersangat sibuk untuk Kak Feni hari ni. Pagi-pagi dah mula kelam kabut. Nak kata tak buat rancangan awal dah buat tapi biasalah kita merancang dan Allah yang menentukan. Semalam sakit perut jadinya tidur malam tak berapa nak lena. 2 3 kali jugalah berulang ke toilet.

Pagi ni, dalam kelam kabut pun sempat juga siapkan anak-anak. Abang Aus pergi sekolah dengan jayanya dan Adik Rayyan ishtiharkan yang beliau cuti. Dalam seminggu ada lah sehari dua dia mengelat taknak pergi sekolah. Esok, kalau dia tak pergi sekolah ummi piap peha dia dengan rotan.

Hari Isnin dia cakap dia penat tak sekolah. Semalam okey pergi sekolah. Balik bawa kad yuran untuk ummi bayar yuran bulan Julai. Ummi dah siap-siap letak duit dalam kad nak bayar hari ni. Dia buat akai taknak pergi sekolah.



Semalam balik rumah lambat dari rumah opah. Selalunya dah siap buat kerja sekolah di rumah opah. Semalam masing-masing bawak keluar buku nak buat kerja sekolah masing-masing. Ummi ni walaupun letih dan tak larat balik lambat kena kuatkan semangat layan anak-anak. Buat kerja sekolah sampai selesai. Selalunya Angahnye yang jadi cikgu kalau ummi tak ada.

Adik pulak nye mari angin malas buat kerja. Huruf D pun jadi huruf O. Last-last ummi padam semua dan suruh dia buat semula. Baru nampak cantik sikit. Hahaha nak ngajor ni memang kena sabar banyak-banyak.


Buku tu sampai terkoyak rabak nye padam guna pemadam. Balik rumah sibuk suruh ummi salotape. Pandai pulak nye cari tempat salotape. Salotape pulak kena sorok, kalau tak habis dikerjakannya. Ada je projek dia. Sedar-sedar dah habis. Hurmmm memang kena spare lain lah.

Alat tulis pun sama, kena spare banyak-banyak sebab setiap masa akan ada jer barang hilang. Hari ni pemadam, esok pembaris dan kadang-kadang tu sampai takde apa dalam pencil case anak-anak. Pensil warna tu tak payah cerita. Tak cukup sokmo.

Kalau ada apa-apa event melukis ke, mewarna ke, memang sah kena beli baru. Bila beli kena beli 2 sebab anak ada 2 kan. Kalau beli 1 memang buat gaduh. Hero pulak kan. Nak tak nak kena hadap. 😂😂

Takpelah nak buat macam mana sementara tunggu depa besar. Layan jela ! Esok-esok bila depa dah besar ummi tak tahu berpeluang ke tak nak layan anak-anak macam sekarang ni. Biarlah depa membesar dengan bahagia sebagai kanak-kanak.

Apa yang ummi boleh buat untuk anak-anak, bimbing dan doakan yang terbaik untuk anak-anak. Semoga menjadi anak yang soleh, berguna, berbakti dan berbuat kebaikan untuk dunia dan akhirat.

Cabaran menjadi ibu yang bekerja macam Kak Feni ni memang mencabar. Hanya doa dari jauh untuk anak-anak sementara ummi keluar bekerja.

3 comments:

  1. Semoga dipermudahkan urusan seharian mereka

    ReplyDelete
  2. Nanti bila masing-masing dah dewasa..rindu zaman ni.

    ReplyDelete
  3. just let him with his creation kak :D to train his motoric sensor hehe.
    karena masih belom banyak mikir jadi serba santai

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.