7 Keburukan Minuman Berkarbonat Yang Boleh Memudaratkan Kesihatan

Dulu masa zaman remaja Kak Feni suka sangat minum air berkarbonat atau lebih glamer dipanggil air bergas. Kalau di sekolah memang ada pula mesin air tin yang masukkan duit tu. Dahaga ke tulah yang tuju dulu.

Masa tu memang tak fikir pun pasal sihat tak sihat. Tahu nak mudah dan senang je. Bawa air kosong tapi air gas juga yang habis dulu. Air berkarbonat ni lebih sedap dan manis berbanding air kosong.

Cola, Drink, Carbonate, Sodas, Junk, Beverage, Herb

Keburukan Minuman Berkarbonat Yang Boleh Memudaratkan Kesihatan


1. Menaikkan Berat Badan

Minum air tin satu tin setiap hari selama sebulan boleh menaikkan berat badan sebanyak setengah kilogram bersamaan 500gram.

2. Tiada Ada Nilai Gizi

Ketika besara haus atau berpuasa, tubuh memerlukan cairan yang bernutrisi. Air minuman yang berkarbonat tidak mempunyai nilai gizi di dalamnya.

3. Meningkatkan Risiko Diabetis

Kadar gula yang tinggi dalam minuman berkarbonat meningkatkan risiko untuk menghidap diabetis.

4. Menyebabkan Osteoporosis

Minuman ini sangat rendah kandungan kalsium yang boleh menyebabkan risiko osteoporosis.

5. Merosakkan Gigi

Lagi keburukan minuman berkarbonat ini ialai kandungan sebatian soda mampu mengikis dan merosakkan lapisan enamel gigi, menyebabkan gigi mudah berlubang dan rosak.

6. Risiko Kerosakkan Buah Pinggang

Orang yang suka minum minuman berkarbonat berisiko lebih besar terkena batu karang serta merosakkan buah pinggang.

7. Menyebabkan Dehidrasi

Kadar kafein yang tinggi dalam minuman berkarbonat menyebabkan tubuh dehidrasi.

Dah tahu banyak sangat keburukan bila amalkan minum minuman berkarbonat ni. Eloklah elakkan mengambilnya selalu. Kurangkan dan tinggalkan terus. Lebih baik gantikan dengan minuman yang lebih sihat iaitu jus buah-buahan dan sayuran ataupun minum jer air kosong. Banyak sangat manfaat air kosong berbanding air manis-manis macam air karbonat ni.

Baca juga : MANFAAT MINUM AIR KOSONG 

Kita perlu minum air kosong sebanyak 8 gelas sehari minimum bagi mereka yang normal untuk kesihatan dan keperluan tubuh.

Bagi mereka yang ingin bertukar kepada minuman yang lebih sihat namun memberikan tenaga boleh cuba amalkan Performance Drink. Minuman bertenaga yang membantu dalam mengelakkan badan hidrasi terutamanya ketika berpuasa.


Baca juga : 5 Minuman Yang Membantu Dalam Menurunkan Berat Badan

Untuk dapatkan produk Shaklee boleh hubungi Kak Feni.

Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

3 Comments

  1. Perlu dijauhi oleh pengidap diabetis

    ReplyDelete
  2. banyaknya keburukkan minuman ni.. tapi sy selalu minum huhuhu

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !