7 Tips Buat Vision Board Untuk Capai Impian

Friday, November 08, 2019
Semua orang ada impian termasuklah Kak Feni. Ada banyakkkkk sangat impian sampai tak tahu macam mana nak capai. Semalam Kak Feni ada kongsikan di entry sebelum ni tentang AZAM 2019 dah capai ke belum ? Dalam banyak-banyak yang Kak Feni tulis adalah yang berjaya capai. Jadi hari ni Kak Feni nak kongsikan dengan semua orang TIPS BUAT VISION BOARD UNTUK CAPAI IMPIAN.

Apa Itu Vision Board ?


Apa benda Vision Board ni ? Kak Feni lebih suka panggil VB lah senang. Vision Board macam panjang nau nak sebut. Vision Board ni adalah satu PAPAN VISI. Satu papan dimana kita tampal segala impian yang kita nak capai disitu. Itulah dinamakan Vision Board.



Macam Mana Nak Buat Vision Board ni ? Jom Kak Feni share.

1. TULIS SEMUA IMPIAN KITA DENGAN JELAS DAN SPESIFIK


Pertama sekali kita tulis segala benda yang kita nak. Tulis jer apa yang kita nak. Tulis dengan jelas dan spesifik. Jangan umum kena spesifik. Contohnya macam Kak Feni buat tahun lepas;-


  • Nak beli televisyen baru - Januari 2019.
  • Duit belanja Raya 2019 iala RM3,000 - Jun 2019.
Macam tu lah. Tulis jer selagi boleh. Capai ke tak capai jangan serabutkan kepala otak nak fikir dulu.

2. SETIAP IMPIAN KITA KENA NIAT DARI HATI


Nombor 2 kena ada niat dari hati. Mesti yakin yang aku boleh capai. Serahkan segalanya pada Allah bagi muslim. Kalau niat kita baik-baik belaka, inshaAllah Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang, Dia pasti tolong. Yakin dengan pertolongan Allah. Hanya Allah tempat kita bergantung harap.

3. TENTUKAN TUJUAN KITA BUAT VISION BOARD


Kenapa kita nak buat Vision Board ni ? Tulis dan tulis kenapa ? Kenapa ? Kenapa ? 
Contohnya : - "Aku nak beli televisyen baru seab televisyen yang lama dah rosak. Tak bole guna. Jadi aku kena beli televisyen baru untuk kemudahan mak aku. Bila dia datang rumah aku, aku pergi kerja dia bosan tiada apa nak hiburkan hati dia. "

Lagi contoh. "aku nak beli laptop supaya memudahkan kerja aku sebagai penulis dan juga peniaga online nak buat marketing". 

Lain-lain boleh fikir sendiri ikut kemampuan diri.

4. BRAINSTORM ! APA YANG KITA KENA BUAT UNTUK CAPAI VISION BOARD KITA ?


Yang ni memang susah memang payah namun struggle is real. Kita buat sampai jadi. Nak capai satu-satu impian itu bukan mudah. Banyak perngorbanan yang kita kena buat. 
Contohnya;-
Kak Feni nak capai komisyen travel agent sebanyak 4angka dalam masa sebulan. Nak capai tu kena usaha, follow up customer setiap minggu, lepas tu selang 3 hari, nak due tu sehari sekali. Hahahahaha nampak tak effort nak capai tu? Usahalah kan kalau kau nak dapat. Duduk saja tanpa keluar dari Comfort Zone memang tak akan dapat apa-apa. Ewah !

5. VISUALKAN IMPIAN KITA DALAM VISION BOARD


Macam mana nak visualkan VB kita ni ? Cari atau google lah gambar apa yang kita mahu. Contohnya, Kak Feni nak beli mesin jahit mini. Harga dalam RM300.00. Jadi google mesin jahit, simpan dan print. Lepas tu tampalkan di VB kita.

6. SUSUN GAMBAR CANTIK-CANTIK


Susun cantik-cantik dalam VB kita. Biar nampak terang dan sedap mata memandang. Kalau serabut dan caca marba, kita pun tak lalu nak tengok. Jadi susun dan hias cantik-cantik. Bukan untuk orang lain. Untuk kita juga kan ?

7. TAMPAL VISION BOARD


Kat mana nak tampal VB kita ni ?

Tampal tempat yang selalu kita tengok. Bilik tidur, SOHO, work place, atau hatta dapur sekali pun tak kisah asalkan kita mudah nampak.

Image result for vision board ideas
Photo : Google


KENAPA PERLU VISION BOARD ?


VISION BOARD ni penting bila kita rasa down, taknak buat, malas dan sebagainya. Kita tengok balik segala impian yang kita pernah bina. Tanya diri sendiri adakah aku patut berhenti sampai sini ?
Ia berfungsi sebagai penguat semangat untuk terus berusaha dan tak putus asa. Banyak benda yang kita kena lakukan bagi mencapai segala impian. Jadi VB adalah salah satu #Motivasi diri untuk terus berusaha dan tidak mudah putus asa.

Jadi sempena tahun 2020 ni, jom kita mulakan sekali lagi buat vision board agar apa yang kita impikan, yang kita harapkan dapat dicapai tahun depan. InshaAllah semuanya akan jadi dengan izin Allah.

2 comments:

  1. lagi cantik vision board yang kita bina...lagi seronok untuk tenung lama-lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Kadang-kadang ini membantu kita untuk lebih bersemangat.

      Delete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.