Kembali Bertugas Setelah 5 Hari Bercuti Balik Kampung

Friday, July 10, 2020
Alhamdulillah Kak Feni dah kembali gaiss. Penat balik kampung masih terasa tapi tetap kena masuk kerja.

Okey mari kita flashback kejadian balik kampung.

26/06/2020 - Jumaat

Pagi Kak Feni dan husband masih kerja sampai petang. Kak Feni balik awal konon nak bersiap nak gerak awal. Lepas isya' baru kami gerak. Lebih kurang pukul 10.00 baru bertolak dari Langat ke Manjung, Perak.

Tengok waze estimate sampai dalam pukul 2 pagi macam tu. Jalan di KL banyak tutup jadi kami terpaksa pusing jauh entah kemana pusing dalam KL dah dekat setengah jam. Entah pukul berapa masuk highway PLUS entah sebab Kak Feni mengantuk gila(haha).

Sepanjang jalan Kak Feni tidur sebab mengantuk tak teman pun husband drive. Dia balik kerja sempat tidur kejap jadi ada la tenaga nak drive kan.

Kami singgah di Petron Teluk Intan on the way ke Manjung sebab husband Kak Feni mengantuk sangat tak boleh nak drive. Kita kat sebelah pun. Abah rehatlah dulu. Ewah nak drive nye tak bagi sebab kurang keyakinan dengan kemampuan kita. Lagipun jalan situ banyak lori treler besar-besar, jadi kami tidur kat situ sampai pukul 6.00 pagi. Sedar-sedar dah subuh. Haha mengantuk dan penat sangat sampai tak sedar tidur dalam kereta.

27/06/2020 - Sabtu

Kami sampai di rumah Acik pukul 7.00 pagi. Lepas masuk rumah, terus lena sampai tengahari. Haha penatnya rasa. Pagi ni PakCik kerja lagi jadi kami tunggu dia habis kerja baru gerak balik Gerik.

Lepas zuhur kami sama-sama gerak. Abah gerak balik KL dan kami ke Gerik.

Kami sampai di Lawin Utara, rumah mak ayah Pakcik dalam pukul 5 petang. Ada majlis makan-makan di rumah dia. Buat doa selamat. Kak Feni dengan anak-anak pun menyibuk la sekali.

Pukul 10 malam kami gerak pergi ke kedai CikNi di Gerik. Dia buka kedai walaupun orang pesan supaya jangan buka kedai. Dia kata tak boleh nak kutip duit nak shopping. Sabar jela.

Kami tunggu sampai Cikni siap meniaga dan tutup kedai.

28/06/2020 - Ahad

Lepas tutup kedai Cikni dalam pukul 2.00 pagi baru kami bertolak balik Kelantan. Kami lalu ikut lebuh raya Gerik-Jeli. Macam biasa perjalanan Kak Feni akan tidur walaupun tidur-tidur ayam.

Sampai di rumah TokMek pukul 5.00 pagi sebelum subuh.

Tengahari kami keluar ke Pasir Puteh untuk beli laptop AyahNgah. Sibuk nak beli laptop. Kita layankan jela.

Kami makan nasi air (sejenis bubur nasi) di kedai biasa kami makan tu. Sedap yakmat. Lepas makan kami pergi kedai komputer untuk beli laptop AyahNgah.

Dah dapat apa yang dia nak kami jalan-jalan cari TV baru Tokmek. Semua mahal-mahal makanya kami teruskan perjalanan ke Kota Bharu. Kami pergi ke Aeon KB sebab tak pernah sampai lagi.

Kami beli yang ni sebabnya besar dan murah. Warranty 2 tahun. Beli dekat Seng Heng Aeon Kota Bharu. Staff pun okey layan kita baik-baik.

Lepas beli tv TokMek, kami pun merayaplah shopping. Beli seluar anak-anak dan baju anak-anak. Baju CikNi bayar- hehe.

Lepas puas dan letih jalan di Aeon KB kami balik singgah di Tanah Merah. Makan-makan dengan family. Abang Long sefamily pun ada.

Lepas makan malam kami gerak balik tapi sempat lagi singgah beli durian. Lepas tu kami balik rumah dan tidur. Penatnya hanya tuhan yang tahu. Haha.

29/06/2020 - Ahad

Kami bersiap awal pagi masak sebab ada family Pakcik Radhi nak datang dari Gerik. Depa nak jalan-jalan ke Rantau Panjang. Tengahari sampai di Rantau Panjang. Makanya tak jadi makan tengahari di rumah.

Kami pun gerak ke Rantau Panjang. Sebelum tu singgah di Tanah Merah untuk beli keropok keping yang sedap. Kedai Kak Nik rasanya nama dia.

Lepas beli keropok kami terus ke Rantau Panjang. Sampai Rantau Panjang, shopping barang sikit teruskan perjalanan ke Pantai Senok, Bachok sebab viral ada pokok rhu yang cantik tersusun macam oversea.

Dalam perjalanan kami nampak ada Rumah Dodol. Berhenti sekejap untuk beli dodol. Anak-anak Kak Feni suka makan dodol. Lepas beli dodol terus ke Pantai Senok. Kami orang Kelantan pun tak pernah sampai.

Lepas puas jalan dan berphoto di Pantai Senok kami balik rumah makan malam.

30/06/2020 - Isnin

Awal pagi dah bersiap nak pergi Pasir Puteh nak makan nasi air dan beli barang yang tak sempat beli hari tu. Kami beli beras nasi dagang, budu dan juga nisan (gula melaka).

Lepas selesai semua urusan di Pasir Puteh kami balik rumah Mek semula. Kemas-kemas barang masuk kereta dan terus gerak balik. Kali ni kami lalu ikut Terengganu kononnya nak jalan round the world.

Sementara kemas tu orang yang hantar dan pasang tempat letak tv tu sampai untuk pasang bracet tv tu.

Tv tokmek dah siap pasang dan boleh tengok dah. Kami gerak dan singgah rumah Abang Long. Lepas jumpa dia terus ke Machang sebab kak ada order barang dengan kawan dia. Jadi kena gi ambil. Sampai di Machang sempat repair lampu sport light kereta Kak Feni yang padam. Bila pasang lampu rendah macam tak nampak je.

Dah selesai urusan di Machang, kami patah balik lalu jalan rumah Abang Long sebab nak lalu ikut Terengganu kan. Kami bertolak pun dah petang.

Sampai di Pantai Penarik, Setiu, Terengganu dalam pukul 5 macam tu.

Sampai sini kami order makan udang, ikan dan sotong celup tepung. Ala udang viral 20 ekor RM10 tu. Bagi Kak Feni okeylah tempat lepak jalan-jalan dan ambil gambar.

Lepas lepak dan ambil gambar sini, kami jalan lagi ke depan konon nak sampai Terengganu awal. Jalan depan lagi jumpa tempat lagi lawa. Berhenti lagi.

Lepas puas berphoto di sini kami teruskan perjalanan dan sampai di Kuala Terengganu sebelum manghrib.

-update guna hp-Kami sempat ambil beberapa gambar berlatar belakangkan Jambatan Angkat yang femes di Kuala Terengganu. Dah lama betul tak sampai Terengganu.

Kami gerak dari Kuala Terengganu dalam pukul 8.30 malam macam tu. Banyak singgah rnr sebab nak makan, solat dan rehat.

First time lalu ikut LPT. Tak pernah lalu kan. Teringin nak lalu. Sekali lalu rasa taknak dah. Haha rela lalu ikut Gua Musang atau ikut Gerik.

Sebab kami tak biasa kan. Dah masuk Negeri Pahang Jalan dah okey sikit.

Oleh kerana minyak kereta kami tinggal 3 bar dan jauh lagi Perjalanan. Kami keluar ke Chukai untuk isi minyak. Perjalanan dari highway ke petrol pump terdekat pun dam 10km. Nak patah balik masuk highway dah 20km. Kalau ikut kan ada je petrol pump Di highway tu, sebab kami ni first time lalu Jadi tak confident.

Takpela boleh merasa tengok Chukai macam mana kan. Haha pengalaman.

Kami sampai di Hulu Langat pukul 5.00 pagi setelah sehari an berjalan.

Next day kami Jalan-Jalan Di IOI Mall Putrajaya.

Nanti ada masa kak feni update lagi. Seronoknya cuti...

3 comments:

1. Ini betul-betul berjalan.
    Mesti penat sangat lepas itu.

ReplyDelete
    Replies
    1. Memang penat sangat NA tapi kena masuk kerja juga.

Delete
  2. Selamat bertugas selepas cuti panjang

ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !