Insuran Penting atau Tidak ?

Wednesday, June 30, 2021

Dalam blog satu lagi Kak Feni ada berkongsi tentang selesai terminate policy insuran yang dibuat hanya melalui panggilan call. Selesai Batalkan Policy Insurance Sun Life. Apa-apa policy pun mesti akan ada terma dan syarat. Kak Feni baca betul-betul syarat-syarat dia dan fahamkan walaupun tak berapa nak faham.


Dalam polisi tu akan ada tempoh bertenang. Polisi Kak Feni tu dia bagi 15 hari tempoh bertenang. Alhamdulillah lega sebab boleh berfikir dengan waras. Dah dapat je polisi terus Kak Feni buat surat untuk terminate sebab rasa macam tak mampu.


Artikel tu banyak view dari google dan ramai yang komen, pm, whatsapp, dm dekat ig dan emel Kak Feni untuk mohon bantuan macam mana nak buat surat. Maafkan Kak Feni bagi yang terlepas pandang sebab Kak Feni pun kadang-kadang tak perasan. Bukan sombong atau taknak tolong tapi kalau untuk fast respond Kak Feni akan reply email sebab Kak Feni inshaAllah hari-hari akan check email.


Walaupun artikel tu ramai ejen insurans tak suka tapi itulah hakikatnya yang Kak Feni hadapi. Bukan nak mencantas rezeki orang. Percaya dengan rezeki yang Allah bagi. Bila kita mudahkan urusan orang lain, inshaAllah Allah mudahkan urusan kita.


Penting ke tak penting insurans ni ?


Terpulang pada individu. Macam Kak Feni pun rasa sangat penting juga, tambahan untuk anak-anak. Kak Feni memang ambil takaful untuk anak-anak. Ambil dari umur berapa bulan lagi. Alhamdulillah masih on takaful anak-anak tu walaupun paymentnya on off. Maklumlah kadang-kadang pendapatan tak menentu.


Teringat masa Abang Aus umur dalam 1 hingga 3 tahun. Selalu masuk hospital sebab selalu sakit. Gaji Kak Feni dengan suami masa tu memang tak banyak. Cukup makan je tapi bab anak-anak memang nak bagi yang terbaik. Dapatlah masuk hospital swasta dengan sekali masuk bayaran pun dah beribu. Seingat Kak Feni 3 kali jugak lah abang aus ulang alik masuk hospital. Kos rawatan masa tu cecah ribuan ringgit. Kalau takde takaful memang tak dapat la. Nak tunggu hospital kerajaan tak tahu lah. Tu lah kelebihan takaful.


Ikut polisi masing-masing. Untuk polisi Abang Aus, kalau warded, takaful akan bayar RM150 untuk semalam. Sekarang Abang Aus dah 9 tahun lebih. Takaful dia pun dah berumur 9 lebih. Adik dah nak masuk 7 tahun. Alhamdulillah walaupun celap celup bayar tapi masih belum lapse. InshaAllah ada duit nanti kita bayarlah.


Ini untuk masa depan anak-anak. Andai jadi apa-apa kat ummi dengan abah. InshaAllah ada lah backup sikit untuk anak-anak. Apapun kita serahkan semua urusan kita pada Allah. 


Bagi Kak Feni untuk mereka yang ada banyak tanggungan contohnya buat loan ke apa ke baik ambillah takaful atau insuran supaya kalau jadi apa-apa pada diri kita, orang  lain tidak menanggung bebannya. Kita pun boleh meninggal dengan tenang. InshaAllah begitulah hendaknya.


Itulah sedikit perkongsian Kak Feni pasal insuran atau takaful ni. Alhamdulillah yang baik tu dari Allah dan yang kurang itu dari Kak Feni sendiri.

1 comment:

  1. Kita perlukan takaful utk perlindungan jika berlaku musibah.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.