Bersyukur Adalah Nikmat Yang Tidak Ternilai Harganya

Thursday, April 21, 2022

 Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi untuk nikmat hidup sampai hari ini. Terima kasih Ya Allah. 


Pejam celik pejam celik dah 19 hari dah berpuasa. Malam ni dah masuk malam yang ke 20. Dah masuk 10 malam terakhir. Allah kenapa lah mood nak menulis ni macam tenggelam timbul. Sedangkan banyak je masa terluang. Nilah bila hati taknak buat sungguh-sungguh kan.


Impian tu besar, nak beli laptop lah nak update hari-hari. Laptop lama dah kena banjir. Dok plan nak beli baru ni tapi masih hati-hati dalam berbelanja sebab takut urusan repair rumah terlebih pulak. Satu-satu benda nak buat ni. Allah dah atur cantik-cantik. 


Kita tinggal nak nikmati jer prosesnya. Nak beli itu nak beli ini, nafsu duniawi tu banyak. Hahaha banyak benda nak kejar. Bulan-bulan puasa ni datang juga insaf. Nak bayar hutang. Nak banyak-banyak bersedekah. InshaAllah. Sedekah yang paling afdal ialah kepada keluarga terdekat. InshaAllah berkat hidup.


Kita ni tak sempurna. Banyak khilaf. Kadang-kadang kita tak sedar yang perbuatan kita ni menyakitkan dan melukai hati orang lain. Nama pun manusia kan. Nak hidup tenang, kita kena sentiasa sedar diri yang kita ni hamba Allah. Allah hantar ujian tanda sayang. Orang kaya dengan ujian sebagai orang kaya. Orang susah dengan ujian sebagai orang susah. Masing-masing ada bahagian.


Allah tu Maha Adil. Kita kena bersangka baik dengan Allah. Kak Feni masa kena banjir. 90% barang dalam rumah rosak teruk tak boleh guna. Hati tu menangis hanya Allah saja yang tahu. Barang yang kita beli dengan hasil titik peluh kita musnah sekelip mata. Kereta yang dah nak habis bayar pun habis. Macam mana ?


Nak ubat duka, kita kena redha. Allah sedang merancang yang lebih baik untuk kita. Selalunya perancangan Allah adalah yang terbaik. Siapa kita nak melawan takdir kan ?




Sekarang ni dalam proses nak bina hidup balik. Nak besarkan anak-anak sampai berjaya dunia akhirat. itu je impian Kak Feni. Entahlah mungkin dah meningkat umur ni. Malas nak berlawan dengan orang dah. Nak nikmati jer hidup ini dengan penuh kesyukuran. Rezeki Allah itu luas. Dia nak bagi bila-bila masa boleh bagi.


Alhamdulillah syukur pada Allah.💓


1 comment:

  1. Jika sentiasa bersyukur pasti akan berasa sentiasa cukup..alhmdllh

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.