Ramadhan 1443 - Day 2

Monday, April 04, 2022

Hari ni alhamdulillah masih boleh menjalankan ibadah puasa. InshaAllah akan berterusan sehingga akhirnya. Semalam Adik Rayyan bangun sahur tapi tak makan. Hanya minum air kosong. Nak tunggu berbuka tu lembik juga dia.


Mengadu lapar ummi lapar ummi. Ummi tengok pun tak sampai hati tapi suruh juga di kuatkan semangat sebab lagi sejam je nak berbuka. Ummi suruh mandi dan rehat-rehat je.



Alhamdulillah berjaya puasa sehari adik rayyan. Ummi simpan sini sebagai kenangan. Hari ni dah mula sekolah. Ummi pun dah start kerja macam biasa. Pejabat habis pukul 3.00 petang tapi ummi tetap kena tunggu abah sampai pukul 6.00.


Kalau rumah dekat, dah boleh balik awal. Nasib rumah jauh dan kita datang dengan husband. Dulu rasa tak boleh nak hidup macam ni tapi dah 9 tahun hadap macam ni kan. Demi anak-anak dan keluarga.


InshaAllah kalau ada rezeki esok-esok. Dapat beli ke sewa rumah dekat dengan tempat kerja. Tak lah jauh nak travel setiap hari kan. Mana tahu doa bulan Ramadhan ni Allah makbulkan. Harap semuanya dipermudahkan segala urusan.


Masa banyak habis di pejabat je sampai anak-anak pun dah besar. Kalau duduk dekat-dekat dah boleh balik kemas-kemas rumah, masak ke apa ke untuk keluarga. Dah ujian kita begini kan.


Allah pun dah atur yang terbaik. Kita hamba kena redha dan usaha serta tawakal dengan apa yang Allah bagi. Sebab tu ummi nak kerja, nak ada duit sendiri. Bila kita susah. Takde sape nak pandang. Kita macam ni pun orang asyik pandang rendah dengan kita. Ni kan pula kalau kita takde apa-apa.


Ini hakikat sebenarnya. Cukuplah kita tidak menyusahkan orang. Orang pun tak suka kalau kita selalu meminta-minta ni. Ajari hati untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Berkongsi apa yang kita ada dan sentiasa bersangka baik dengan Allah.


Bulan Ramadhan ni, nak buat banyak amal ibadat. Nak kuatkan semangat. InshaAllah.

1 comment:

  1. Semoga dipermudahkan urusan yang mendatang
    dan selamat berpuasa

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.