5 Kebaikan Mandi Air Panas dan Sejuk Untuk Kesihatan

Monday, August 01, 2022

Pernah dengar tentang mandi air panas dan sejuk boleh meningkatkan kesihatan kita. Kak Feni pun pernah dengar dan sebaiknya kita amalkan. 


Kebaikan mandi air panas

1. Mengurangkan Keletihan


Sesekali berendam atau mandi air panas atau suam boleh mengurangkan keletihan. Melancarkan perjalanan darah dan melegakan.


2. Megurangkan Sakit Kepala


Boleh cuba mandi dengan air panas bila terasa sakit kepala. Salah satu rawatan alternatif selain dari mengambil ubat-ubatan. Mandi dengan air panas boleh mengurangkan sakit kepala.


3. Merehatkan Otot


Bagi mereka yang bekerja yang perlukan tenaga yang banyak macam pemandu, angkat berat, atlit dan sebagainya. Mandi dengan air panas boleh melegakan otot yang tegang. Ia membantu mengendurkan otot yang tegang dan menjadi lebih tenang.


4. Melegakan Hidung Yang Tersumbat


Bagi mereka yang berasa kurang sihat dan sedang mengalami selsema boleh cuba mandi dengan air panas. Wap air panas membantu melegakan hidung yang tersumbat akibat selsema. Air panas yang ditambah dengan lemon juga membantu memberikan kelegaan dan keselesaan kepada tubuh badan.


5. Membuka Pori dan Membersihkan Kulit


Wap air panas menyebabkan liang pori terbuka dan membantu membersihkan kulit. 


Kebaikan Mandi Air Sejuk


1. Mencegah Selsema


Rasa badan panas, seeloknya mandi dengan air sejuk supaya panas dalam badan dapat dikeluarkan. Perasan tak ? Bila kita demam, doktor sarankan supaya kerap mandi dan jaga kebersihan.


2. Menegangkan Kulit


Wanita amat sukakan kulit yang tegang dan cantik. Amalan mandi air sejuk boleh membantu untuk menegangkan kulit.


3. Mengurangkan Tekanan


Stress atau tekanan dalam kehidupan boleh dikurangkan dengan mandi air sejuk. Nikmati dan manjakan diri supaya rasa segar. Bila dah segar otak pun boleh berfikir dengan tenang dan rasional.


4. Merangsang Sistem Imun


Jangan tak tahu mandi boleh kuatkan sistem imun. Kita kalau tak mandi sehari boleh menyebabkan badan rasa lemau dan lemah. Bila mandi dengan air sejuk, badan pun bertambah sihat.


5. Mempercepatkan Metabolisma


Nak sihat, mandi dengan air sejuk. Badan jadi lebih sihat dan kuat.


Jangan tak mandi ya. Mandilah untuk jaga kesihatan. Air tu penawar. Tak kisahlah mandi air panas ke air sejuk yang penting mandi dan jaga kebersihan. Bagi kita yang muslim ni kebersihan itu adalah sebahagian dari iman.


1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.