Perjalanan Balik Kampung Untuk Berhari Raya Aidil Adha

Tuesday, July 19, 2022

Bismillahirahmanirahim. Naik bersawang dah blog ni Kak Feni tak jenguk. Sibuk dengan urusan dunia yang tak pernah putus.

Kami balik kampung raya qurban di Kelantan tahun ni. Alhamdulillah masih ada mek yang boleh bermanja dan balik kampung.

Kami bertolak balik kampung pada 09/07/2022 lepas subuh. Mulanya Kak Feni set alarm nak bangun pukul 3.00 am kononya nak gerak masa orang tak ramai atas jalan. Bila sedar pukul 3.00 am kak Feni on waze tengok jalan merah menyala bermakna atas jalan penuh dengan kereta. Kak Feni tanya husband macam mana nak teruskan atau tunggu dulu. Dia cakap tunggu dulu. Makanya pukul 5.00 pagi kami bersiap untuk bertolak. Punggah barang dari atas ke bawah. Terus jalan.

Kami sampai di tol Gombak pukul 7.00 am. Jalan dah mula jem bila nak masuk tol Gombak. Anak-anak sibuk suruh abahnya ikut jalan lama Gombak - Bentong. Sebab gelap lagi abahnya taknak sebab lereng bukit yang curang. Makanya lalulah kami jalan biasa. Nak sarapan dekat  Genting Sempah tapi penuh.

Sebelum tu kami singgah di gerai tepi jalan yang lori selalu stop tu. Sebelum ni hari biasa boleh makan nasi bungkus sedap. Oleh kerana terlalu ramai orang, makanan pun habis. Hanya ada air panas je. Kami order air panas jela.

Kami teruskan perjalanan sampai Genting Sempah R&R. Kami pusing sini sebab nak ikut jalan lama sampai Raub. Nak ikut highway pun boleh tapi taknak hadap jem makanya kami pun terpaksa bersesak di Genting Sempah. Masa ni anak-anak dah yuya-yuya lapar. Nak berhenti sini pun bercinta. Kami teruskan perjalanan ke Raub.

Kami singgah di Lemang Toki 2 di Bentong. Alang-lang dah jem ni kan. Kita santai jela enjoy our journey. Alhamdulillah makanan sini semua best-best. Kak Feni ambil nasi goreng dan sambal sotong. Husband makan mee dan kuetiaw goreng, Abang Aus makan nasi lemak hijau dengan ayam gorang dan adik Rayyan share makanan dengan abahnya.

Kak Feni tamak haloba order pulak satu set ayam bakar. Haha tak habis boleh bungkus makan dalam kereta. Dan yang bestnya memang sedap ayam bakar. Anak-anak tak nak makan sebab kuah dah campur. Jadi Kak Feni sorang jela ngap. Kehkkeh keh...

Okey lepas makan kami teruskan perjalanan kami. Masa ni dalam pukul 10.00 pagi. Kami ikut jela waze ikut mana yang boleh lalu. Masuk highway Central Spine sampai Raub.

Dah start bercinta sebab dah penuh dengan kereta. Masa ni husband Kak Feni yang drive. Kami 3 beranak macam biasa tidur sebab mengantuk. Huhu. Teruskan perjalanan sampai ke Kuala Lipis. Masa nak masuk Kuala Lipis tu kami singgah di Speemart 99 untuk beli kudap-kudap. Dengan family macam ni la kan. Mesti ada kudap-kudap untuk kunyah-kunyah.

Seterusnya kami teruskan perjalanan. Ikut waze lagi. Kali ni dia bagi jalan ikut Felda Kechau. Haha kali ni kami redah je. Masuk felda dan keluar felda. Alhamdulillah banyak juga kereta yang ikut belakang kami, agaknya nak lari dari jem kot. Kami lalu iku ladang kelapa sawit.

Keluar dari Felda, anak-anak dah riuh rendah nak makan tapi bila berhenti taknak makan pula. Biasalah gelenyar.

Kami singgah di Restoran Kg Melaka, Kuala Lipis untuk makan. Kak Feni yang taknak makan pun makan juga sebab ikan bakar dia sedap sangat. Lupa nak ambil gambar. Next time kalau lalu sini kami pasti akan singgah lagi.

Lepas makan, husband cakap ummi lah pulak drive, abah dah mengantuk. Makanya Kak Feni lah yang drive sampai ke highway. Kami lalu jalan yang tak pernah kami lalui. Dok fikir jalan ni akan jumpa di mana. Rupanya kami akan keluar iku Chegar Perah. Naik bukit turun bukit dengan pemandangan yang subahanallah cantik sangat.

Nasib baik siang, keadaan cerah. Kalau malam tobat lahum tak jalan dah sebab kiri kanan hanya hutan dan ladang. Nak jumpa rumah orang memang takde langsung. Allahuakbar tak disarankan untuk lalu terutamanya wanita. Kalau jadi apa-apa susah orang nak tolong.

Okey dah masuk highway jalan terus jem sampai lah ke Gua Musang. Kak Feni drive sampai Felda Chiku. Berhenti di petrol pump sebab nak tukar driver. Bagi husband lah drive sebab Kak Feni dah mengantuk. Haha baru drive sikit dah mengantuk.

Kami kemudian singgah di Kuala Krai untuk rehat dan rawat. Makan, solat dan sebagainya. Teruskan perjalanan dan akhirnya setelah 16 jam perjalanan kami tiba juga di rumah TokMek. Alhamdulillah hilang penat sebab dapat jumpa orang tersayang. Semoga Allah sentiasa memberkati apa yang kami lakukan. InshaAllah.

6 comments:

1. saya yang nak sampaikan ke Raub ni aje dah lunyai... ni lagi sambung ke kelantan...aduhaiii

Replies
    1. Yelah kan. 2 tahun tak dapat balik raya haji. Tahun ni semua pulun balik.

2. Mak aih. Lama tu sampai 16 jam. 😂

Replies
    1. Kami dah biasa dah. Sedia segala barang untuk perjalanan. Dulu selalu balik ikut PLUS, Gerik - Jeli.

Delete
  3. gerak hari sabtu compom melayan jem tu...

Replies
    1. Tulah kak, Nak buta macam mana cuti pendek nau bos bagi. Hadap jela janji boleh balik.

Delete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !