9 Manfaat Baking Soda Untuk Kecantikan

Friday, April 14, 2017


1. Merawat Masalah Jerawat

Cara merawat jerawat dengan baking soda ialah dengan mencampurkan sedikit baking soda dengan air dan disapu ke muka sebagai masker. Biarkan seketika sehingga kering. Kemudian bilas dengan air bersih.

2. Terkenal sebagai pemutih kulit

Baking soda mampu menghilangkan sel-sel kulit mati dan menghilangkan kulit yang kusam. Bila sel-sel kulit mati dah hilang maka sel-sel kulit yang baru dan segar akan tumbuh. Kulit nampak lebih cantik, putih dan bersih.

3. Mencerahkan ketiak

Baking soda bersifat sebagai antiperspirant yang dianggap bisa membuat kulit ketiak lebih cerah. Penggunaan baking soda sebagai deodorant mampu mencerahkan kulit serta menghilangkan bau.


4. Menghilangkan parut 

Menggunakan baking soda dan ditonyoh kepada tempat berparut mampu mengurangkan kesan parut. Parut akan semakin pudar dan hilang sekiranya diamalkan secara berulang kali.

5. Scrub badan

Menggunakan baking soda sebagai scrub mandian untuk dilumurkan diseluruh tubuh mampu memberikan kesegaran pada kulit. Disamping itu juga menghilangkan sel-sel kulit mati.

6. Menghilangkan minyak pada wajah

Muka yang berminyak elok dibersihkan dengan baking soda untuk mengelakkan kekeringan pada kulit. 

7) Pemutih gigi

Gigi yang cantik membantu mencantikkan penampilan. Gunakan baking soda untuk membersihkan gigi yang kuning .

8) Melembutkan kulit kaki

Membasuh kaki dengan rendaman air suam bersama baking soda mampu melembutkan kulit yang kasar untuk memudahkan membuang sel-sel kulit mati. Ia juga mampu melegakan kaki yang letih.

9) Menghilangkan bau

Selain mencerahkan kulit, baking soda juga mampu menghilangkan bau mulut. Caranya dengan memasukkan sedikit baking soda ke dalam air suam untuk dibuat kumur. Kumur beberapa kali sehari untuk menghilangkan bau yang kurang menyenangkan.

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.