11 Hari Menuju 2024

Tuesday, December 19, 2023

Last post August 2023. Bermakna dah 3 bulan dah bersawang blog ni. Takde masa nak update berkongsi cerita walaupun hari-hari ada saja ceritanya. Sibuk dengan urusan dunia yang tiada kesudahannya. Biasalah hidup ini ada masa naik dan turunnya.


Apapun alhamdulillah untuk segala nikmat yang Allah sedang berikan. Yang buruk itu semuanya dari kita dan yang baik itu semuanya dari Allah.


Pejam celik pejam celik dah pun nak masuk 2024. Apa perancangan tahun depan pun tak buat lagi. Hanya just go with the flow. Ikut je jalan yang Allah bagi ni. Kita rancang. Allah juga merancang. Allah juga sebaik-baik perancang. Serah bulat-bulat pada Allah.


Bila umur dah semakin meningkat ni. Pemikiran kita pun akan berubah ikut umur. Kak Feni pun berapa tahun lagi akan masuk 40-an. Jadi nak kejar dunia teruk-teruk pun rasa dah tak guna. Nak hidup tenang-tenang je. Nak banyak buat amal ibadah nak bawa bekal kat alam sana.


Perjalanan dan ujian kita tak sama. Jadi jangan pernah judge orang ikut pandangan mata kita. Selalu bersangka baik dengan apa yang Allah sedang bagi. Kata-kata ni hanya nasihat untuk diri sendiri juga. Kita ni manusia tak sempurna. Lebih tang ni. Kurang tang ni. Begitulah.


Matlamat sekarang ni nak besarkan dan didik anak-anak supaya jadi insan yang berguna dunia akhirat. Nak baiki diri supaya jadi lebih baik dari sebelum ni. Nak beramal kepada Allah dan nak teruskan hidup dengan tenang. Alhamdulillah.


Nak berdengki dan berlawan dengan orang bukan masa dah rasanya. Nak kawan dengan orang yang baik-baik dan tenang-tenang je. Taknak dah nak gaduh-gaduh cari pasal. Nak muhasabah diri apa yang boleh dibetulkan.



Nak tenang-tenang. Orang tak jemput takyah pergi. Orang tak suka, kita menjauh. Kita fokus dengan diri kita dan keluarga kita je. Orang berbudi, kita berbahasa. Begitulah. Takde masa nak try hard nak puaskan hati semua orang. Just be yourself dan just do the best. 

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.