Jalan-jalan Cuti Sekolah - Zoo Melaka

Monday, September 12, 2022

Alhamdulillah cuti sekolah tahun ni di awali dengan bercuti di Melaka. Bawa anak-anak pergi zoo dan tidur di Bayou Lagoon semalaman.

Sabtu 03/09/2022

Kami bertolak awal pagi dari rumah pukul 9.00 pagi. Pergi ambil Angah dan Opah budak-budak ni di rumah masing-masing. Kami berhenti makan sarapan di gerai Batu Sembilan. Makan roti canai sebiji seorang.

Lepas sarapan kami bertolak terus ke Zoo Melaka. Oleh kerana cuti sekolah, jalan raya penuh dengan kereta. Jalan dah mula jem dari Bangi sampai Senawang. Kami pun tak tengok waze terus je ikut PLUS. Kalau tahu kami ikut LEKAS. Kurang sikit jem. Dah terlepas nak buat macam mana kan? Hadap jela.

Bila waze tengok jangka sampai pukul 12.40 tengahari. Hakikatnya dekat pukul 1.00 baru sampai di Zoo Melaka. Lepas jer parking kereta terus jam besar tepi jalan dekat Zoo tu berbunyi menandakan jam pukul 1.00. Panas ceng wei. Kak Feni terus sakit kepala kena panas.

Kat depan zoo tu dah penuh gerai yang meniaga macam-macam barang. Yang paling menarik hati Kak Feni ialah topi yang tahan panas tu. Mula-mula nak beli yang murah je. Yang kain tu RM10. Bila pakai macam tak tutup je kepala ni. Makanya Kak Feni tukar amik yang anyam tu RM20. Kena tambah duit.(Lakiku ushar je dari jauh) Belum apa-apa dah shopping ye gaiss.

Ramainya manusia yang nak masuk dalam ni. Ada yang walk-in nak beli tiket memang kena beratur panjang. Nasib baik kami ni sangat bijaksana beli tiket online siap-siap supaya jimat masa tak perlu beratur untuk beli tiket. Jimat pun jimat.

Boleh beli dan berjimat klik link [Claim a MYR 16 discount on KKday for free】Available in over 500 cities and 80 countries in the world. Click the link and get the reward→https://www.kkday.com/en/i/GL6EKH?cid=10106&p=link

Nak naik tramp kena bayar ya teman-teman. Kami 9 orang RM150.00. Oleh kerana kena tunggu lama sampai 45 minit. Kami jalan je kaki dalam tu. Ramai orang berjalan di zoo. Letihnya ya ampun macam nak tercabut kaki.

Kak feni memang tak suka aktiviti outdoor sebab tak larat nak jalan. Demi anak-anak ku gagahi jua. Hahaha

Jauh juga jalan dalam zoo ni jadi kalau ada niat nak masuk zoo, pakailah kasut sport atau sneaker yang selesa untuk berjalan. Kami berjaya juga pusing habis satu zoo walaupun mulut tak henti membebel sebab penat. Hihi.

Ada banyak juga pondok dan gerai makan dalam zoo. Jadi kalau penat boleh singgah rehat hilangkan penat. Tapi pondok agak kotor sebab tak dibersihkan. Jadi kena hati-hati pilih. Pondok yang Kak Feni duduk ni pun kotor sebenarnya kat belakang. Ada tempat bersih di tepi-tepi tu boleh lah buat berhenti buat rehat kaki. Tu Rayyan dan monyok sebab penat sangat.

Next kami teruskan perjalanan dan tengok gajah. Masa ni mood nak berphoto dah kelaut sebab letih.

Lepas tengok gajah terus jalan cari jalan keluar nak keluar. Allah jauh lagi weii. Dah lepas keluar tu cepat-cepat nak sampai ke tempat kami menginap nak rehat. Nak solat dan mandi dan bersiap untuk keluar makan malam.

Cukuplah kot update entry untuk cuti-cuti sekolah zoo. Haha karang bersarang pulak blog hakak ni. Tak berupdate dan otak pun tepi. Sekian. Ada masa Kak Feni share lagi kalau ada benda yang best. 💓

1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !