Anak-anak Dah Start PDPR Di Rumah

Wednesday, May 19, 2021

Dua tahun ni sangat mencabar bagi Kak Feni dan juga semua ibu bapa yang ada nak masih belajar. Masa PKP awal hari tu okeylah sebab semua duduk rumah. Work from home. Tapi sekarang ni dah kena masuk kerja jadi kena tunggu ummi dengan abah balik kerja baru boleh buat kerja.


Yang Abang Aus okey sikit sebab dia dah darjah 3, boleh harap dah. Kalau ummi bagi wasap ke apa. Dia boleh faham dengan apa yang cikgu ajar. Adik jela yang masih terkial-kial lagi. Masa semangat nak buat kerja sekolah okeylah. Time dia taknak buat kerja sekolah boleh jadi mak kau hijau.


Allah nak cerita pasal mak kau hijau ni memanglah boleh naik stress dan kemurungan dibuatkan. Kak Feni ni dahlah mudah penat dan stress. Jadi nak taknak kena relaxkan diri jangan stress-stress sangat. Biar jela lepaskan semuanya dan serahkan pada Allah untuk uruskan sebab kita sebagai hamba ni kekuatan kita terbatas. 


Hari ni nampaknya kes semakin naik sampai 6k lebih. Taktahu nak cakap apa dah. Kita ikut SOP, orang lain tak ikut. Nak cakap apa. Semoga kita semua dijauhkan dari segala penyakit merbahaya dan selamat dunia akhirat.



Tulis dekat whiteboard jadual anak-anak walaupun diorang pikul je semua buku-buku sekolah agama. Hari Isnin tu pergi belajar di rumah Angahnya sebab Angah cuti. Ni kena duduk rumah opah lah sebab Angah dah start kerja. Kalau pergi rumah Angah nye buat perang dunia ke 3. Naya. Haha bertabahlah.


Ummi dan abah pun kadang-kadang terbabas jugak sebab penat sangat. Balik kerja dah penat nak kena jadi cikgu pulak. Kadang-kadang tak pandai jadi kena google dulu macam mana nak buat. Cabaran ibu bapa hari ini. Untuk yang tak berkemampuan pulak tak tahu la macam mana. Dengan handphone, laptop, printer dan juga line internet. Yang ada anak 5 6 orang kena belajar serentak pun tak tahulah.


Inilah dinamakan norma baharu. Nak tak nak kita terpaksa menghadapinya. Semoga segala kesulitan ni cepat berlalu. Allah ada dan tak pernah tidur. Sama-sama kita doakan. Allahumma Amin. 💗 

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.