Bermalam Di Denai Kabus - Keindahan Alam Yang Perlu Dinikmati

Wednesday, May 11, 2022

Okey baru boleh share sedikit percutian Aidil Fitri Kak Feni dengan family. Walaupun kepala ni sakit sangat masa menulis ni harap perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada semua.


Bukan tak biasa duduk di kampung tapi setelah bersalin anak pertama dan kami berhijrah dari Gerik, Perak ke Selangor. Berkerja di Kuala Lumpur. Bukan senang nak nikmati alam semulajadi. balik kampung sekali sekala tu memang la. 


Raya kali ni kami ke Denai Kabus yang terletak di Kg Pahat, Gerik, Perak. Dah lama viral tempat ni tapi kami yang belum sampai walaupun dekat jer dengan kampung. Hehe. Nak masuk ke Denai Kabus dalam 2km dari jalan besar. Masa masuk tengahari tak terasa sangat takut sebab cerah. Kami masuk untuk tengok keadaan. Cottage dah full sebab orang dah booking awal. Yang tinggal hanya khemah. Caj sewa khemah semalam RM80 untuk satu khemah. Kami ambil 3 khemah sebab ramai.


Kami juga order set bbq yang paling kecil berharga RM35.00. Dalam set ni ada set pemanggang, arang, pinggan, cawan, gunting dan penyepit. Ada juga set ayam, daging dan kambing bakar. Yang ni harga lain. Kami ambil semua 1 pek. Lepas booking khemah dan bahan perap, kami keluar ke Lawin Utara untuk mandi sungai. Kak Ani balik kedai dia untuk sediakan bahan-bahan bbq yang lain. Dia buat 3 ekor ayam.


Kami masuk balik ke Denai Kabus dalam pukul 6.00 petang. Masa ni hujan dan nak senja. Suasananya nampak gelap dan takut bagi orang yang tak biasa. Orang kampung sini dah biasa. Jalan kecil jadi satu kenderaan je boleh lalu. Kalau ada kenderaan yang bertentangan kena sama-sama bekerjasama. Sama ada kita yang mengundur atau dia yang undur. Kalau Kak Feni yang drive, aku rasa keras kejung kat situ. Hahaha


Okey sambung. Kami sampai Denai dekat nak maghrib. Jadi boleh prepare untuk solat maghrib. 2 buah kereta dulu. Masa sampai, agak terkejut sebab lampu takde. Dah cuak sebab tak prepare kan. Kekeke call kakak Kak Feni yang masih di luar untuk beli lampu yang pakai usb tu. Beli 3 sebab ada 3 khemah. Korang kalau nak sewa khemah sini prepare siap-siap okey. Lampu usb, kipas usb, ubat nyamuk dsb.


Tak lama tu Kak Ani sampai. Memang hati kering sebab dia drive sorang je masuk. Dia sampai settle masalah. Dia bawa semua peralatan bercamping. Lampu, makanan, kipas, pinggang, mangkuk, cawan, sudu, garfu, kettle dan banyak lagi lah penuh kereta dia. Macam nak duduk sebulan. Haha


So, malam tu kami pun berbbq. Oleh kerana hujan. Nak hidupkan api punyalah susah. Tunggu  Acik sampai baru boleh hidup sebab guna gas butanel (eh betul ke aku?) untuk hidupkan arang. Dekat 2 jam dok hidupkan api. Tak nyala-nyala. Bila dah menyala kejap je selesai.



Kak Ani bawa banyak bahan bbq sebab ingatkan nak ajak ramai datang. Last-last tinggal kami je yang berbbq.







Alhamdulillah segala aktiviti berbbq kami berjalan dengan lancar walaupun pada awalnya hujan turun dengan lebat sekali. Masa sampai tu Kak Feni nampak sahabat Kak Feni yang buat servis Nasi Dulang untuk di serve pada penginap Denai Kabus, Piza Zaid. Kami pun jemput dia join makan bbq. Dia pulak sedekah nasi putih, sup dengan ikan masih. Fuh makan pulak dengan bbq. Memang terangkat lah.


Selesai berbbq, kami berborak santai sampai pukul 1 pagi. Biasalah kalau dah ramai mesti banyak cerita. Buat pulak teh dan milo panas. Anak-anak sibuk main saidina yang Wawan beli sebelum masuk petang tadi.















Suasana pagi di Denai Kabus memang best. Sejuk dan nyaman. Alhamdulillah untuk nikmati duniawi ni. Kalau rasa nak lari dari kesibukan kota boleh pilih Denai Kabus untuk healing.


Nak ucapkan terima kasih banyak-banyak juga kepada Piza Zaid sebab hantar sarapan pagi nasi lemak tersedap di Gerik. Kenyang kami pagi tu dengan nasi lemak. Tak perlu susah-susah buat sarapan. Ada rezeki boleh datang lagi. Next... Kita tulis pasal tempat lain pulak.

4 comments:

  1. menariknya dapat camping tapi akak ni jenis insecure kalau camping dalam hutan ni, mesti macam2 dalam otak keluar berlegar-legar pastu dgn serangga lagi...alahaiii penakut tak boleh bincang kekdg tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun kak. Tapi ni sebab ramai. Lepas tu badan pun penat sangat. Tidur lena tak sedar apa. Sedar-sedar dah subuh.

      Delete
  2. Replies
    1. Sekali sekala wak. 2 tahun tak raya dan tak jumpa family. Sekali jumpa ni alhamdulillah.

      Delete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.