Jangan Tinggalkan Apa-apa Kecuali Tapak Kaki Sahaja

Tuesday, February 14, 2017

Teringat pula percutian di Pangkor sempena cuti Tahun Baru China hari tu. Sampai je kat jeti di Pulau Pangkor dah nampak signboard macam di atas tapi dalam Bahasa Melayu.

Penting sangat untuk kita semua jaga kebersihan dan keindahan pulau bukan untuk kita saja malah untuk semua terutamanya generasi akan datang.

Alhamdulillah syukur ya Allah sebab kami masih berpeluang untuk menikmati keindahan alam ciptaan Allah ini. 

Makanan dan minuman di Pulau ini tidaklah mahal sangat. Berbaloi la untuk pasangan atau keluarga bercuti. Bagi kami yang bajetnya kurang ni bawa bekal siap-siap.

Bawa nasi dan sandwich aje. Untuk dijamu ketika lapar. Beli makanan ringan saja di sana.

Kami pilih Teluk Nipah sebagai destinasi untuk mandi manda kerana kawasannya yang ramai orang dan sesuai untuk beriadah.

Ada peristiwa sedih dan sentap jugak la bila kena sound dengan pekedai yang ada di situ. Kesnya bermula begini. Aku yang mandi manda di pantai. Basah dan berpasir lepak di atas pasir sambil main istana pasir. Lama dah lepak atas pasir tepi pantai tu. Jadi takde la pakaian berair.

Rasa macam nak pergi toilet. Aku dan Achik pun berjalanlan menuju ke toilet. Lalu la ikut kedai yang ada kat situ sebab macam ada jalan ke depan. Biasalah jalan menonong aje lah kan. Achik selamat sebab dia tak mandi. 

Masa lalu ikut kedai tu, aku dengar ada la sekumpulan orang lepak kat meja. Dia cakap "aku dah tulis dah kat situ tak boleh lalu, dia buat selamber je'' Kuat gila weh. Masa tu aku dah lepas keluar dari kedai dia nak pergi toilet.

Walaweh dia marah aku ke ? Aku pun pusing balik mintak maaf lah. Sorry sorry sorry saya memang tak perasan masa lalu tadi. Huhu sedih weh kena sound macam tu. Ada la sorang awek yang duduk depan dia tu terus cakap "takpe-takpe dah lepas dah''.

Series Mak Jemah tak perasan pasal signboard tu. Daripada nak beli air kedai dia terus tak jadi beli. Kalau dia cakap elok-elok apa salahnya. Tak semua orang perasan tau. Sebab bukan semua orang kat situ. Datang pun sekali sekala. 

Takpelah saje je nak story. Pengajaran lain kali jangan lalu ikut kedai orang sesuka hati. Huwaa. Bila dah nak sampai kat toilet tu baru nampak ada jalan tepi pantai. Maaflah kalau Mak Jemah tau ada jalan memang tak lalu la ikut kedai dia.

Kena marah free dengan suara kalah mak lampir naya weh. haha. Apapun enjoy saja. Jangan sebab kes ni spoil mood nak bercuti.

Nasihat Mak Jemah yang memang baik ni. Tegurlah elok-elok. Orang bukan tak faham. InshaAllah senang kira. Rezeki pun senang nak masuk. Dah marah-marah gitu. Singa pun lari. Ahaksss.

Jadi kalau pergi ke tempat orang pandai-pandai bawak diri. Semuanya ujian untuk diri ini agar lebih berhati-hati.

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.