Allah Bagi Ujian Sebab Dia Sayang

Wednesday, June 14, 2017
Setiap ujian itu adalah rahmat dari Allah. Siap kita nak pertikaikan percaturan yang Allah berikan. Selalu ingatkan diri bahawa setiap ujian yang Allah hantar sebenarnya menjadikan kita lebih kuat dan tabah.

Kadang-kadang bila ditimpa masalah sikit kita dah rasa down sampai tak boleh nak move on. Padahal masa tu, Allah tengah uji tentang kemampuan kita sama ada kita ni sabar atau tidak. Allah itu maha penyayang terhadap hamba-hambanya.

Hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang. Sesungguhnya dunia ini hanyalah sementara. Pinjaman semata-mata. Jauh lagi perjalanan hidup yang kita kena hadapi. Hidup di alam dunia, alam barzakh, hinggalah alam akhirat.

Raya tahun ni tak tahu nak balik mana dulu. Tiap-tiap tahun asyik berdrama nak balik mana dulu. Entahlah malas nak fikir rasanya. Ikutkan hati memang lah nak balik rumah mak kita kan. Selagi mak kita ada. Selagi tu kita nak balik rumah kita. Tapi bila dah berkahwin beranak pinak ni kena juga ikut cakap suami. Ye dok. 

Mak kita nak jugak main dengan cucunya tapi nak buat macam mana bertabahlah. Cakap lebih-lebih orang tak suka. Nasib jadi orang menumpang kan. Tapi apa pun bersyukur dengan apa yang Allah bagi. Ni semua ujian. Yang mana boleh kita betulkan kita betulkan. Yang mana tak boleh betulkan kita redha. Doa yang baik-baik saja. Mintak Allah bukakan pintu hati. Semua orang tak sempurna dan aku pun tak sempurna. Banyak khilaf aku ni.

Hamba yang hina dimata Allah. Ya Allah, aku tiada daya upaya selain memohon pertolonganMu. Aku tiada daya upaya melawan segala takdirMu. Aku isteri dan syurgaku di bawah tapak kaki suami. Semoga kau berikan hidayahMu kepada kami semua.

Sementara mak kita ada ni, masa ni lah nak buat baik dengan mak. Nak jaga mak sementara umur masih ada. Jodoh pertemuan dan ajal maut semuanya di tangan tuhan. Semoga raya tahun ni tiada drama swasta lagi. Hahahaha.

No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.