2019 SEMAKIN HAMPIR

Thursday, November 22, 2018


Alhamdulillah 2019 semakin hampir hampir dan  2018 akan melabuhkan tirainya. Apa perancangan tahun depan ?

Semakin hari semakin tua. Hahaha dan anak-anak pun semakin membesar. Alhamdulillah syukur dengan nikmat yang Allah bagi ni. Nikmat yang tidak boleh disangkal lagi.

Zaman kanak-kanak. Zaman remaja. Zaman dewasa dan sekarang menuju ke zaman tua. InshaAllah semuanya dengan izin Allah. Terima kasih untuk segalanya.

Azam tahun depan, sama macam tahun-tahun sebelum ni tapi lebih kepada untuk membesarkan anak-anak. Abang Aus akan masuk darjah 1 dan Adik Rayyan masuk tabika tahun depan.

Tahun depan nak kumpul duit banyak-banyak.
Nak selesaikan semua hutang.
Nak travel seluruh dunia dengan keluarga.
Nak bawa mek menunaikan haji.

Tu jela yang boleh Kak Feni share sini. Yang lain tu biarlah Kak Feni simpan untuk diri sendiri. Haha.

Penting juga buat azam setiap tahun. Bila hujung tahun tengok balik azam yang kita tulis sebelum tahun baru. Bila tengok balik, banyak juga azam yang kita tulis tu terlaksana. Contohnya, macam dulu Kak Feni sangat-sangat meringankan tentang solat 5 waktu. Selalu ambil remeh dan buat tak kisah. Bila kita tulis azam nak solat 5 waktu tak tinggal. Secara tak langsung kita bagi isyarat dekat otak supaya set dekat minda yang "aku kena solat, macam-macam mana pun aku kena solat". Alhamdulillah hari-hari yang berlalu. Kalau tak solat akan jadi tak senang duduk. Lagipun solat tu kan tiang agama. Memang wajib kita tunaikannya.

Alhamdulillah daripada buat tak kisah tentang azam, hari ni hari-hari tulis azam atau nota atau "things to do". Lebih teratur dan lebih tenang. Kalau tak jadi huru hara.

Kadang-kadang kita ni kena selalu positif dengan hidup kita. Kalau asyik fikir negatif, secara tak langsung mempengaruhi hidup kita. Jadi chill-chill saja dan nikmati hidup ini dengan adanya.

Setiap orang diuji mengikut kemampuan hambanya. Sebelum nak capai sesuatu kejayaan itu banyak sangat onak dan duri kena hadap. Bila dah berjaya kita akan ingat yang kejayaan yang kita dapat itu bukan mudah dan sentiasa menghargai.

Alhamdulillah.

Dah siap ke tulis AZAM 2019 korang ?

No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.