Cegah Kanser Ovari Sebelum Parah

Sunday, March 12, 2017
Ovari ialah perkakas penting dalam peranakan wanita. Ia mempunyai tugas penting iaitu mengeluarkan telur/benih setiap bulan untuk kesuburan wanita dan mengeluarkan hormon-hormon 'estrogen' dan 'progestrone' yang penting untuk sifat-sifat kewanitaan, kejelitaan dan kegharahan seks.

Kanser ovari pula ialah salah satu kanser reproduktif wanita yang paling bahaya dan sukar dirawat. Ia juga adalah kanser organ reproduktif yang ketiga paling kerap berlaku di negara kita.

Antara gejala kanser ovari ialah :
✿ Sakit perut dan ketidakselesaan pada perut.
✿ Perut semakin membesar ataupun terasa ketulan di perut.
✿ Sakit perut atau sakit senggugut tanpa mengira masa.
✿ Perut membesar tanpa hamil.
✿ Putus haid pada umur yang muda.
✿Gangguan kencing atau air besar.
Dalam kes kanser ovari di peringkat lewat - hilang selera makan, susut berat badan, perut kembung, sakit pinggan dan letih lesu.
✿ Sakit ulu hati dan kerap kencing.
✿ Gangguan dalam pusingan haid seperti lambat atau tidak datang pada waktu yang dijangkakan, haid tidak teratur seperti di luar waktu haid atau ia datang sedikit-sedikit tapi berpanjangan.
✿ Mandul atau kurang subur atau berulang kali gugur.

Faktor-faktor berikut boleh menyebabkan seseorang wanita berisiko untuk mendapat kanser ovari :

✿ Pertengahan umur atau yang lebih 40 tahun.
✿ Mempunyai sejarah keluarga yang menderita kanser yang sama.
✿ Tidak pernah melahirkan anak.
✿ Mempunyai kanser payudara, kolektral atau kanser rahim.

Kebanyakan wanita tidak mengalami sebarang simptom sehinggalah ketumbuhan tersebut membesar sehingga menyebabkan kesakitan di bawah bahagian abdomen ataupun menyebabkan pengumpulan air di dalam ruangan abdomen dan perut semakin membesar. Gejala lain termasuklah hilang selera makan dan berat badan semakin menyusut dengan cepatnya.

Kanser ovari ialah kanser yang sukar dikesan. Ini kerana selalunya pesakit tidak menunjukkan sebarang gejala pada peringkat awal dan tiada pencegahan spesifik yang boleh dilakukan.

Kanser ini boleh boleh dirawat dengan baik sekiranya di kesan di peringkat awal. 

Antara perkara yang boleh dilakukan untuk mencegah kanser ovari ialah :
✿ Mengamalkan pil perancang keluarga.
✿ Melakukan tubal legasi.
✿ Melakukan pembedahan membuang kedua-dua belah ovari.
✿ Mengandung dan melahirkan anak.

SUPLEMEN VIVIX MEMBANTU MELINDUNGI DNA



Vivix membantu melindungi dan memperbaiki DNA. Kerosakan pada DNA akan berlaku pada usia makin meningkat ditambah lagi dengan gaya hidup, persekitaran dan pencemaran. Apabila banyak DNA rosak, badan kita akan jadi lemah dan mudah diserang penyakit.

Vivix mengandungi resveratol yang membantu proses pemulihan DNA. DNA yang rosak atas pelbagai punca dapat dipulihkan dengan cepat.

Merangsang mitochondria(penjana tenaga) untuk menghasilkan tenaga yang kita perlukan. Apabila mitochondria menurun jadi fungsi sel juga akan menurun. Vivix membantu merangsang pembentukan mitochondria.

Melambatkan pembentukan protein AGE (Advance `Glycation End Products). Apabila protein AGE bertambah di dalam badan, ia akan mengganggu sel dan fungsinya. Dengan adanya resveratol yang 10 kali lebih kuat di dalam Vivix protein AGE dapat dibendung.


Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.