Hidup Ini Adalah Perjuangan

Wednesday, January 24, 2018
Selagi kau bernama manusia, kau sentiasa akan diuji dan terus diuji. Tertekan dengan urusan dunia membuatkan kita selalu rasa sedih dan kecewa. Namun ketahuilah disebalik segala kesusahan ini mesti ada hikmah disebaliknya.

Aku manusia yang selalu mendambakan petunjuk dari Allah. Jatuh bangun aku hanya untuk Allah. Kadang-kadang aku juga keliru dengan keputusan sendiri. Apakah betul jalan yang aku ambil ni ? Tertanya-tanya sendiri dan berperang dengan emosi sendiri adalah lebih parah dari kita berbalas kata dengan orang lain.

Mencari kekuatan diri untuk bangkit kembali bukan senang. Allah sentiasa ada untuk kita. Dunia ini hanyalah sementara. Persinggahan saja. 24 jam berlalu tanpa kita membuat kebaikan ke jalan Allah. Bukankah ianya sia-sia ?

Merenung ke luar jendela. Melihat dan mencari kebenaran. Muhasabah diri. Adakahsudah cukup amalan aku untuk kesana ?

Menitis air mata bila terkenangkan dosa-dosa sebab aku bukan insan yang sempurna. Aku insan yang sangat lemah dan sangat kerdil di mata Allah. Aku hamba tapi aku selalu lupa dan leka. Leka dengan nikmat yang Allah berikan. Aku rindu dengan kemanisan iman. Aku rindukan saat-saat aku selalu mengingati Allah.

Andai dapat ku putarkan waktu. Apa yang aku nak buat ?

Aku nak buat apa yang Allah suka. Dan sekarang aku tengah berusaha untuk ke arah itu. Kesempatan yang ada ini, ingin aku nikmati sepuas-puasnya. Aku sayangkan semua ahli keluarga aku. Aku, kalau boleh nak sentiasa bersama namun hidup ini perlukan pengorbanan. Aku kena berkorban untuk kesenangan masa depan.

Jika difikirkan hidup kami sekarang adalah lebih baik dari dulu. Anak-anak aku lebih senang dan bahagia berbanding aku yang hidup dalam tekanan dan cercaan. Bila kau susah, ada saja yang datang untuk menjatuhkan. Bukan orang lain sebaliknya orang-orang yang terdekat dengan kita.

Yela mak aku masa tu janda, anak pulak ramai. Adik beradik mak aku pulaukan dia sebab harta. Tempat yang dia duduk sekarang pun bukan atas nama dia. Kira macam mak aku menumpang lah. (okey habis sini).

Sebab kami ni susah, aku selalu jadi bahan modal untuk dihina. Aku anak mak aku dengan suami nombor 2. Mak dengan ayah aku berpisah semasa aku dalam perut lagi. Sungguh aku lahir dan hanya kenal mak aku dan adik beradik je. Adik beradik aku walaupun tak sama ayah tapi sangat sayangkan aku sampai sekarang. Kami jarang bergaduh.

Ayah aku dah 2 tahun meninggal dunia. Aku jumpa dia pun boleh kira dengan jari. Kisah hidup aku memang sangat-sangat complicated. Namun aku taknak semakkan kepala aku untuk berfikir tentang ini. Asal aku tak menyusahkan orang sudah.

Ada kisah sedih masa aku nak kahwin. Aku cari ayah aku sebab abang2 aku tak boleh jadi wali sebab kami ayah lain. Alhamdulillah segala urusan kawen dipermudahkan Allah. Walaupun banyak dugaan yang nak kena hadap tapi alhamdulillah Allah permudahkan semuanya.

Kenduri majlis akad nikah kami buat ala kadar saja. Kenduri di rumah mak aku di Kelantan, kami buat sekali dengan anak buah aku. Anak Abang Chik aku. Jadi kira macam share la. Abang Chik aku yang banyak keluar modal. Alhamdulillah janji ada kenduri ye dok ?

Masa dok kalut-kalut nak buat kenduri tu ada makcik aku berbunyi "kenduri pun tumpang kenduri akikah anak buah''. Masa tu aku tak tahu kenapa aku baik sangat tak menjawab. Hahaha takpelah aku telan pahit. Dalam hati aku jawab "at least aku kawin tak mintak duit kau".

Aku cakap dengan adik beradik aku. Kakak aku naik angin. Dia kata 'tak dengar kat aku, kalau aku dengar nak je aku jawab'. Aku cakap takpelah bior ler. Pastu entah lah aku dah lupa.

Hari ini dah hampir 8 tahun kejadian, tapi perkara pahit yang orang buat kat kita masih kita ingat walaupun kita cuba lupakan. Makcik aku tu dah insaf pun. Aku pun dah maafkan dia. 

Bila orang tanya aku, takde sedara mara ke ? Aku jawab ada tapi tak rapat. Dalam hidup aku, aku hanya ada mak dan adik beradik je.

Sekarang aku dah berkeluarga dan mempunyai anak-anak. Alhamdulillah anak-anak aku disayangi oleh semua orang disekelilingnya. Carilah bahagia dengan cara sendiri. Kalau orang tak suka kita tak boleh nak paksa.

Lihat orang susah, kita tolong bukan lagi susahkan. Alhamdulillah terima kasih ya Allah untuk pengalaman dan pelajaran hidup ini.

Throwback gambar pelamin kat dewan. 

No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.