SAKIT GOUT DAN SUPLEMEN YANG MEMBANTU MENGURANGKAN SAKIT

Monday, December 17, 2018
Pernah tak bila bangun pagi dan tengok kaki tiba-tiba bengkak. Ingatkan kena sengat dengan serangga tapi bila pergi jumpa doktor dan doktor sahkan kemungkinan terkena GOUT ? Ah! Macam tak percaya sebab bila berjalan tak sakit pun. Doktor bekalkan ubat untuk kurangkan masalah bengkak. Bila makan, tak lama kemudian bengkak yang lain pula timbul. Terasa gatal habis di bahagian mata. Bangun dan tengok cermin, nampak bahagian mata dah mula bengkak. Hah ! Sah alergik ubat. Terus berkejaran ke klinik jumpa doktor kembali. Bila sampai je klinik, doktor tengok terus cakap ini alahan ubat. Kena suntik pula dengan ubat lain. Ubat-ubat yang sebelumnya doktor ambil balik sebab dah tahu dah tak sesuai.

Itu adalah yang terjadi kepada pesakit gout. Dia akan menyerang sesiapa sahaja tak mengira umur.

Antara faktor penyebab gout adalah :-

1. Pemakanan
2. Genetik
3.  Masalah buah pinggang

Ia adalah sebahagian daripada penyakit artritis yang dikelaskan sebagai penyakit metabolik akibat asid urik (iaitu bahan buangan yang terhasil daripada pemecahan purin (protein); berkumpul pada sendi dan tisu lembut di sekeliling sendi, terutama pada kaki dan menyebabkan rasa sakit.

Elakkan makanan yang tinggi protein seperti makanan laut, daging merah dan daging organik tinggi purine. Pemecahan purine dalam makanan ini akhirnya boleh menyebabkan gout. Purine ditukarkan ke bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak. Kajian yang dijalankan menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.

CARA MENGATASI GOUT


1. Banyakkan minum air kosong untuk membantu proses penyingkiran urate.
2. Kawal berat badan kerana kegemukan boleh menjejaskan keupayaan badan untuk menyingkirkan asid urik.
3. Bersenam untuk meningkatkan tahap kesihatan. 


Ada juga rawatan gout yang boleh diamalkan secara semulajadi menggunakan bahan-bahan yang hanya terdapat di dapur sahaja. Boleh rujuk : 12 Cara Rawatan Gout Secara Semulajadi yang Berkesan


 SUPLEMEN SHAKLEE YANG MEMBANTU MASALAH GOUT



1. B-COMPLEX

Yang paling bagus ialah yang mengandungi 8 jenis vitamin B penting yang diperlukan badan dan ada Asid Folik. Vitamin B ialah viamin yang penting untuk tindakbalas kimia dihati(untuk buang sel asid urik yang rosak dan tua)

2. GARLIC COMPLEX

Pengambilan Garlic Complex sebanyak 2 biji sehari membantu dalam menghalang formasi radikal bebas yang mampu merosakkan sendi.

3. OSTEMATRIX

Nutrisi seperti kalsium dan magnesium diperlukukan untuk mengelakkan sendi pesakit gout daripada menjadi lebih teruk

4 VITAMIN E

Merupakan vitamin yang sangat kaya dengan anti-oksida yang mampu melawan penuaan sel-sel dari cepat tua dan merosot.

5. ALFALFA COMPLEX

Menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Pengambilan alfafa memerlukan pesakit mengambil air yg banyak utk tujuan detox.

6. VITAMIN C

Penting untuk kurangkan penghasilan asid urik(menghalang enzim Xantine daripada teroksida. Vitamin C adalah uricosuric semulajadi yang bermaksud bahawa ia membantu buah pinggang menyingkirkan asid urik.

7. VIVIX

Mengimpak 4 mekasnisme anti penuaan. (melidungi dan membaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel).


Safeni Feni
Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

No comments:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.