5 Nutrien Untuk Meningkatkan Metabolisme

Wednesday, November 27, 2019
Metabolisme adalah proses tubuh untuk menukar makanan dan nutrien kepada tenaga dan untuk menyokong pelbagai fungsi tubuh. Metabolisma yang tinggi membakar kalori lebih cepat menjadikan seserorang tidak mudah untuk mengalami pertambahan berat badan. Manakala metabolisma yang rendah bermakna proses pembakaran kalori yang lebih perlahan. Berikut adalah beberapa nutrien yang boleh membantu meningkatkan metabolisme dan menyokong pengawalan berat badan yang lebih baik.



1. Zink


Kalenjar tiroid memerlukan zink untuk menghasilkan hormon tiroid, yang membantu mengekalkan metabolisma dan tenaga. Diet yang kurang zink boleh mengurangkan keupayaan kalenjar tiroid untuk menghasilkan jumlah hormon yang mencukupi dan ia merendahkan metabolisma.

2. Vitamin B


Fungsi utama vitamin B adalah membantu tubuh mencerna karbohidrat, protein, serta lemak, dan seterusnya menggunakan tenga yang tersimpan dalam makanan. Metabolisma yang sihat memastikan tubuh menggunakan nutrien ini untuk tenaga dan bukan menyimpannya sebagai lemak.

3. Zat Besi


Zat besi bertanggungjawab untuk mengankut oksigen ke dalam sel badan, termasuk otot yang membantu membakar lebih banyak lemak. Diet yang kurang zat besi boleh mengakibatkan anemia kekurangan zat besi yang boleh membuatkan kita jadi tidak bermaya dan melambatkan metabolisma badan.

4. Asid Lemak Omega-3


Asid Lemak Omega-3 dapat membantu meningkatkan kadar metabolisma dan proses pembakaran lemak kerana ia mempengaruhi leptin, hormon yang mengawal kadar metabolisma dan memberitahu otak bahawa kita kenyang, yang membawa kepada peningkatan rasa kenyang.

5. Protein Tanpa Lemak


Mengambil jumlah protein tanpa lemak yang mencukupi bukan sahaja membantu kita merasa kenyang, tetapi juga meningkatkan termogenesis, proses yang mana tubuh kita menukar kalori untuk mengjhasilkan haba. Pertama, badan membakar tenaga tambahan dengan mencerna protein tanpa lemak dan kedua protein membantu mengekalkan jisim otot, kalori badan dan mesin pembakar lemak.

Berminat untuk dapatkan Suplemen Shaklee boleh hubungi Kak Feni.

 Safeni Feni

Shaklee ID : 1193591
SMS | Telegram | Whatsapp: +601115672780
Email: feni8683@gmail.com

1 comment:

  1. Ternyata tak hanya di indonesia sahaja yang marak diet. Malaysia juga begitu.

    Salam kenal dari indonesia.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.