Tips Bersedekah Setiap Hari Meningkatkan Ketakwaan Kepada Allah

Monday, November 04, 2019


Antara #tipssedekah yang boleh kita buat ialah sedekah rm1 setiap hari. Sediakan satu tabung khas atau tabung subuh. Kak Feni dah ada 1 tabung sedekah di opis.
.
Bila sahabat-sahabat share atau repost pasal minta bantuan, derma, rayuan nak duit etc. Kak Feni akan screenshoot dulu nombor akaun pihak berkenaan.
.
Bila dah free and easy, ada masa lebih dan duit lebih dalam akaun. Jangan ragu-ragu untuk transfer kepada mereka. Tips ni juga Kak Feni banyak share dengan adik-adik dan sahabat-sahabat yang suka berkongsi cerita dengan Kak Feni.
.
Allahuakbar... Subahanallah..
.
Only you can feel it. Ajaibnya sedekah. Allah uji kita dengan, macam-macam cara.
.
Rezeki sempit, ubatnya bersedekah. Jangan takut bersedekah dengan ikhlas. Biar Allah jadi tempat kita bergantung.
.
Hanya Allah penyelamat kita. Kalau kita tak bergantung pada Allah, pada siapa lagi kita nak harapkan?

Kak Feni sambung sini macam biasa.

Sedekah ni ada 2 cara.

1 - Terang-terangan.

2 -  Sembunyi-sembunyi.

Cara 1 iaitu terang-terang.

“ Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (Al Baqarah: 271)

Dalam konsep yang Kak Feni share dalam ig dan blog ni, Kak Feni macam terang-terangan. Biar Allah saja yang menilainya. Keikhlasan itu juga perlu dicari. Kalau tak buat kita tak dapat. Kalau kita buat secara konsisten inshaAllah ikhlas itu akan datang dengan sendirinya.

Kenapa kita kena sedekah terang-terang ? Share-share di segalam media sosial ?
Perbetulkan niat. Semoga kita bersedekah ni akan turut diikuti oleh orang lain. Kadang-kadang orang tak tahu pun macam mana nak bersedekah. Nak tunggu banyak duit dulu baru nak sedekah. Bila ada kalangan kita share pasal tips sedekah, secara tak langsung memberi idea atau ispirasi kepada yang lain.

Cara 2 iaitu sembunyi-sembunyi.

“Sesungguhnya sedekah dengan sembunyi-sembunyi memadamkan murka Rabb Yang Mahasuci lagi Mahatinggi.” (riwayat Tabrani dari sahabat Muawiyah bin Haidah, darjat hasai lighairi dipetik dari Sahih Targhib wa Tarhib)

Antara hikmah menyembunyikan sedekah ialah untuk menjaga niat agar ikhlas hanya kerana Allah.

Selain itu juga ia demi menjaga maruah dan kehormatan mereka yang menerima sedekah tersebut. Wallahuaklam.

Apapun niat kita tentang bersedekah ni, berbaliklah pada Allah sebab apa yang kita miliki hari ini adalah pinjaman semata-mata. 


2 comments:

  1. kalau ada kemampuan dan lebih rezeki.. sedekahla tanpa mengira amount. insyallah besar / sikit ada bahagian disisi Allah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Siti. Dalam mencari redha Allah. Sama-sama kita usaha.

      Delete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.