Program Majlis Khatam Iqra' Peringkat Sekolah 2019

Tuesday, November 12, 2019
Hari ni berlangsung Program Majlis Khatam Iqra' Peringkat Sekolah untuk tahun 2019 di sekolah Abang Aus. Alhamdulillah Abang Aus terpilih untuk menyertai majlis tersebut. Hari-hari kena pergi sekolah sebab ada latihan. Semalam jer dia tak dapat hadir sebab sakit perut.

Ustazah mohon supaya anak-anak yang terpilih bawa bunga telur 10 biji seorang. Haha jenuh jugalah ummi dengan abah mencari bunga telur. Kedai pengantin tak banyak di Langat ni. Kebetulan pulak hari Sabtu dengan Ahad lepas memang sibuk dan penuh dengan aktiviti kenduri dan macam-macam.

Mujurlah pagi semalam kami dapat beli bunga telur di kedai serbaneka. Adalah yang jual loose. 1 bunga RM1. Nak beli satu kotak, ingatkan membazir lupa pulak yang nanti nak buat pulut kuning sempena majlis khatan Abang Aus. Takpelah nanti kita beli lain.

Semalam balik kerja, kami kena patah balik ke pejabat abah sebab nak ambil beras. Dok pi mai pi mai sampai rumah dah dekat pukul 11.00 malam. Ummi cepat-cepat siapkan telur untuk direbus. Mujurlah abahnya suruh pergi beli lebih, yang ada kat rumah ngam-ngam 10 biji. Bila rebus ada yang pecah. Nak letak di bunga telur tak cantik kalau pecah.

Makanya, dekat pukul 12.00 baru siap semua. Gosok baju Abang Aus dan masukkan telur dalam bunga telur.



Tadaaa dah siap bunga telurnya. Pagi tadi ummi tengok ramai juga yang bawa bunga telur tapi isinya bukan telur, ada coklat, ada gula-gula dan macam-macam lagi lah. Ummi ikut jer apa yang ustazah nak. Letak telur, hihi.

Pagi tadi Abang Aus dan Adik Rayyan bangun awal dari biasa. Kalau tak nak pergi sekolah baru riuh rendah bangun. Selalunya abah hantar Abang Aus dulu baru balik ambil adik kemudian hantar ke sekolah adik. Hari ni kami semua keluar awal.


Pagi-pagi ummi siapkan cantik dan handsome jer. Abah ambil gambar dulu nak buat kenangan dan share dalam group family. Ummi nak hantar masuk tengok dewan pun tak bagi. Nak pergi sendiri tapi ummi masuk juga konon nak hantar bunga telur.

Ummi tengok ramai ustazah tengah siap-siapkan bunga telur dan barangan untuk majlis. Nampak macam meriah sungguh. Seronoknya anak-anak. Majlis ni hanya murid dan guru sahaja. Jadi ibu bapa tak perlu hadir.



Selesai majlis, ustazah ada share gambar anak-anak dalam group. Alhamdulillah, ummi sangat bangga dengan Abang Aus. Harapnya tahun depan masih kekal dengan prestasi cemerlang macam ni.



Semoga terus menjadi anak yang soleh, bijak dan cemerlang untuk diri sendiri, ummi, abah, adik, keluarga, agama dan bangsa. InshaAllah doa ummi sentiasa mengiringi perjalanan hidup abang dan adik.

Tahun depan kita sama-sama usaha supaya lebih baik dan baik. InshaAllah.


5 comments:

  1. Assalamualaikum, moga sentiasa diberikan kesihatan yang baik
    Alhamdulillah, tahniah kepada abg Aus. moga membesar menjadi ahlul-quran. Amiinn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Alhamdulillah begitulah hendaknya. Doa yang baik-baik untuk semua. Terima kasih untuk doanya.

      Delete
  2. Alhamdulillah.. Tahniah buat anakanda. MOga anak-anak kita semua menjadi anak soleh dan solehah.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.