KARI KEPALA IKAN JALAN LUMUT

Tuesday, May 22, 2018
Bulan puasa ni memang seronok sangat kalau bercerita pasal makan kan. Sebab apa sebab teruja tak sabar nak tunggu waktu berbuka. Macam kanak-kanak ribena pulak kan.

Ceritanya begini, semalam sahabat sebelah tempat duduk Feni ni dapat wasap dari sahabatnya untuk meminta tolong. Minta tolong belikan kari kepala ikan di Jalan Lumut. Tempatnya berdekatan dengan pejabat kami. Beliau bekerja di KLCC jadi agak jauh nak sampai ke kawasan kami.

Permintaan itu disampaikan oleh Kak Diana kawan Feni. Semalam lagi dah cakap nak pergi beli. Jadi hari ini waktu rehat kami berdua keluar ke Restoran Ahamed di Jalan Lumut. Tak pernah lagi kami sampai ke kawasan ni, hari ni kami sampai. 

Kawasan sini agak sunyi mungkin bulan puasa kot. Perjalanan kami dalam 10 minit je dari pejabat. Kami jalan kaki je. Sambil jalan sambil berborak tak terasa macam jauh. Pusing-pusing sekitar baru nampak kedai Ahamed ni. 

Bagi Feni agak bahaya kalau jalan seorang diri di kawasan ni sebab nampak macam sunyi. Kalau beramai-ramai mungkin okey. Apapun kena hati-hati.

Masuk ke dalam kedai, kami nampak keadaan restoran agak lengang tak ramai orang. Mungkin menghormati bulan puasa kan. Jadi kami pun membuat pesanan. Tanya tentang harga kari kepala ikan. Dia cakap RM60 ada, yang besar sikit RM70. Jadi kami pilih untuk order yang besar iaitu RM70.

Di sini, bila kita order baru dia masakkan. Bukan macam sesetengah kedai mamak yang dah masak siap-siap tunggu cedok je. Jadi kami terpaksalah menunggu tukang masak memasak. Kami menunggu dalam setengah jam untuk dia siap masak. 


Taraaaa inilah rupa kari kepala ikan yang berharga RM70 ni. Haha sekali sekala boleh lah kan. Ummi tak gaji lagi nakkk. Kalau tak ummi pun order sekali untuk anak-anak. Bau dia menumis nak masak kari ni memang menggoda betul. Perut pun berdondang sayang. Nasib baik bulan puasa kan. Iman kena kuat. Hihi

Dalam banyak-banyak kari kepala ikan di Kuala Lumpur ni. Di sini yang dia nak mungkin ada keistimewaannya. InshaAllah ada rezeki, kami pula yang cuba sendiri. Hari ni kami beli untuk orang lain dulu.




No comments:

Tinggalkan komen anda. Terima kasih.

Powered by Blogger.