Kesan Berfikiran Positif Dalam Kehidupan

Tuesday, May 08, 2018

Siapa yang tak pernah ditimpa dugaan dalam hidup ni ? Semua orang pernah laluinya. Apa yang penting teruskan usaha. Jangan putus asa.

Banyak faedah berfikiran positif berbanding negatif. Kadang-kadang kita ni terlalu mengikut nafsu sehinggakan tak dapat nak bezakan yang baik dan yang buruk. Tambah-tambah pula hari-hari dok hadap benda yang sama. Sama juga pemikiran kita. Kalau asyik dok berkawan dengan orang yang negatif. Asyik cakap benda yang tak baik, kita pun secara tak langsung akan terikut-ikut.

Sebab tu dalam memilih kawan ni kita kena cari orang yang positif yang selalu tegur kita untuk kebaikan. Kalau kita pilih kawan yang jual minyak wangi, secara tak langsung kita pun akan jadi wangi. Jadi kena bijak memilih kawan.

Berkawanlah dengan ikhlas kerana Allah Taala. Setiap yang berlaku ni mesti ada hikmahnya. Janganlah kita sempitkan fikiran kita dengan berfikiran nagatif sehinngga merosakkan diri sendiri. Tambah lagi bila kita dah ada tanggungjawab ni. Hidup pun bukan untuk diri sendiri.

Jadilah insan yang lebih bertanggungjawab untuk diri sendiri, keluarga, agama dan bangsa.

Bersyukur sekiranya kita dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang positif. Kadang-kadang teguran itu pahit untuk diterima. Ambillah masa untuk pulihkan keadaan. Kebenaran itu pahit untuk diterima namun masa boleh mengubahnya. Suatu hari nanti ia adalah kenangan yang indah untuk dikenang.

Sahabat ni kadang-kadang menegur untuk menjadikan kita lebih baik. Jadi berlapang dada. Yang menegur pula janganlah sampai menghina. Kita tak tahu apa perasaan dalaman orang. Nampak okey diluar tapi di dalamnya tak okey. Jadi berhati-hati dalam segala tindakan.

Update pakai handphone hari ni sebab bercuti. Sambil menunggu solat asar. Esok mengundi. Selamat mengundi semua. Jangan lupa bekalkan vitamin yang sesuai untuk perjalanan pulang.

1 comment:

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke Blog Kak Feni. Sila tinggalkan komen untuk Kak Feni kunjung ke blog anda kembali. Thanks !

Powered by Blogger.